skip to Main Content
افزایش ۱۰۷برابری قیمت زمین در ۲۰ سال
اقتصاد کیوسک

افزایش ۱۰۷برابری قیمت زمین در ۲۰ سال

 

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه با اشاره به افزایش قیمت زمین و مسکن در شهرهای بزرگ ایران گفته اقتصاد ایران از زمان قاجار تاکنون تحت سلطه سرمایه‌های تجاری و مالی بوده و آنچه که در این میان گم شده مسئله منافع مردم است.

به گفته او از سال ۷۲ تا سال ۸۴ قیمت زمین در تهران ۱۴ برابر، قیمت مسکن ۱۲ برابر و تورم ۹ برابر شده است، همچنین از سال ۷۲ تا ۹۲ قیمت زمین ۱۰۷ برابر، مسکن ۷۶ برابر، اجاره‌بها ۳۶ برابر و تورم ۳۹ برابر شده است و این مسئله جاذبه زیادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

راغفر این را هم اضافه کرده که در نظام ما کسانی تصمیم‌گیری می‌کنند که خود صاحب منافعند و تا زمانی که اصلاحات در اقتصاد انجام نگیرد به ایده‌آل‌ها نخواهیم رسید. او این را هم اضافه کرده که بانک‌ها غده سرطانی در اقتصاد کشورند چون به جای آنکه به بخش تولید کمک کنند خرید و فروش زمین می‌کنند.

برخی فروش بی‌رویه تراکم در تهران را یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن و زمین می‌دانند چنانچه مسکن به صورت یک کالا درآمده است. علاوه بر افزایش رانت در کشور باعث شده منابع زیادی به بهانه تولید در زمین و مسکن سرمایه گذاری شده‌اند. در حال حاضر دو نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.

همچنین بخوانید:  پایان جنگ، پایان دوره مسکن انقلابی بود
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗