skip to Main Content
دولت اداره بیمارستان‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند
اقتصاد جامعه کیوسک

دولت اداره بیمارستان‌ها را به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌کند

دولت یازدهم قصد دارد با تصویب برنامه ششم توسعه، اداره بیمارستان های دولتی را به شرکت های غیر دولتی واگذار کند. معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اعلام این خبر گفته «شیوه اداره دولتی بیمارستان‌ها با بروکراسی و مشکلات بسیار زیادی مواجه است، بیمارستان‌های دولتی چابک نیستند، نمی‌توانند به درستی از منابعی که دراختیار دارند، استفاده کنند». تا پیش از این، از کمبود منابع مالی در بیمارستان های دولتی به عنوان یکی از مشکلات اداره آنها نام برده می شد. محمد آقاجانی همچنین اشاره ای به دلایل «چابک نبودن» بیمارستان های تحت مدیریت وزارت بهداشت نکرده و از راهکارهای دیگر برای «چابک سازی» آنها نیز نامی نبرده است.
معاون وزیر بهداشت گفته این بیمارستان ها کماکان در مالکیت دولت باقی خواهند ماند اما مدیریت آنها به بخش غیردولتی سپرده خواهد شد. آقاجانی شرط این واگذاری ها را «عدم افزایش تعرفه دولتی و پرداختی مردم» اعلام کرده، اما از چگونگی تامین مناقع مالی شرکت های غیردولتی و نحوه قرارداد کارکنان بیمارستان ها با این شرکت ها حرفی نزده است. در حال حاضر بخش هایی از جامعه درمان با عدم پرداخت مزد روبرو هستند و مشخص نیست در صورت خصوصی شدن بیمارستان ها، چه تغییری در وضعیت قرارداد و پرداخت های آنها اتفاق خواهد افتاد.
شعار «خصوصی سازی شرکت های دولتی برای افزایش کارایی و رشد اقتصادی»، در سیاست های تمامی دولت های پس از جنگ نقشی محوری داشته است. برخی از منتقدان نیز با ارائه تجارب شکست خورده کشورهای مختلف، صحت چنین ادعاهایی را زیر سوال برده اند.

همچنین بخوانید:  ۹۰هزار هکتار از اراضی کهگیلویه و بویراحمد در معرض بیابانی شدن
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗