skip to Main Content
اسلایدر اینفوگرافیک

مسیر طولانی به سوی برابری

زنان و سیاست

یکی از جلوه‌های مشارکت زنان در جامعه، ورود به عرصه قدرت سیاسی به واسطه دولت و پارلمان است. اینفوگرافیک زیر به بررسی آماری مشارکت زنانِ در قدرت در کشورهای مختلف می‌پردازد.

از سال ۱۸۹۳ که برای اولین بار حق رای زنان در نیوزلند به رسمیت شناخته شد تا به امروز در اکثر کشورهای دنیا زنان به لحاظ قانونی به حقوقی برابر با مردان دست یافته‌اند. برابری قانونی زمینه را برای مشارکت بیشتر زنان در جامعه در طول قرن گذشته فراهم کرده است. یکی از جلوه‌های این مشارکت، ورود زنان به عرصه قدرت سیاسی به واسطه دولت و پارلمان بوده است. اینفوگرافیک زیر به بررسی آماری مشارکت زنانِ در قدرت در کشورهای مختلف می‌پردازد.
نباید از یاد برد که تعداد نمایندگان، وزرا و سران دولت زن تصویر کاملی از وضعیت زنان در یک اجتماع نشان نمی‌دهد. زنان در گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف به میزانی متفاوت از مواهب برابری قانونی و مشارکت در قدرت بهرمند شده‌اند. برخی سیاستمداران زن همانند مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین بریتانیا، پرچمدار سیاست‌هایی بوده‌اند که بیشترین آسیب را متوجه زنان طبقات پایین و متوسط کرده است. از این رو ربط دادن مستقیم تعداد سیاستمداران زن به برابری جنسیتی و وضعیت زنان در یک اجتماع خاص ممکن است به نتایج متناقض و ناصحیح برسد.

 

wap

همچنین بخوانید:  برج در باغ
7 نظر
  1. زنان نعمت آرامبخش، امانت یا چیزهای مشابه این نیستند جناب طاها، زنان پیش و بیش از هر چیز انسانند و مثل هر انسانی حق دارند انتخاب کنند که مایلند کجا باشند و چه کاری بکنند. آسیب پذیر بودن بیرون اتفاقا به دلیل مردانه بودن قواعد اجتماع است. چه کسانی فضای جامعه را ناامن می کنند؟ زنان؟ یا مردان؟ پس چرا زنان باید در خانه ها زندانی شوند؟

  2. سلام.زنان نعمت آرامبخش برای خانواده ها هستند,اما در ییرون خانه آسیب پذیرند, این راقعیت را باید همه قیول کنیم,اگ زن در خانه موفق باشد,مرد در ییرون موفق تر است .

  3. وقتی حضور زنها در مشاغل زیان آور و سخت مثل کارگری معدن و ساختمان لوله کشی بنایی مکانیکی و سربازی اجباری با مردها برابر شد اون موقع درباره برابری در شغل های مدیریتی صحبت کنید .

    1. همه میدونن که آقایون میتونن کارهای یدی و قدرتی رو بهتر انجام بدن…اما برای کارهای فکری، سیاسی و مدیریتی حتما این آقایون نیستن که بهتراند! خانوم ها خیلی وقته خودشون رو توی این عرصه ها ثابت کردند…

    2. به شرطی که شما مردان هم بزایید! راستی شما یاوه گوها کدوم یک از این کارها رو انجام می دهید؟! شرط می بندم کارهای شخصی تون رو هم یک زن انجام میده و منتظرید بابا جون یه کاسبی راحت براتون راه بیاندازه! کی هر روز می پزه و می ریزه تو شکمتون؟ لباسهاتون روکی می شوره کی سرویس بهداشتی رو تمیز می کنه؟ کی جمع و جورتون می کنه؟! تا به حال زنان روستایی و عشایر رو دیدید که چه کارهای سختی انجام میدهند؟! از بارداری و درد زایمان چی میدونید؟! طوری یاوه گویی نکن که انگار زنها هزاران ساله یک گوشه نشستند و پا روی پا انداختند و فقط مردها کار می کنند پسر کوچولوی فوفول!

  4. سلام تا زمانی که فکر زنان ایرانی از آبرودار ی مطلق به رواداری و فرهنگ سازی و تربیت کودک از زمان تولد تا ورود به مدرسه ومطالعات مکرر در زمینه های اجتماعی سیاسی نرسیده است حضور به تنهایی ارزشمند نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗