skip to Main Content
اگر دریاچه‌ارومیه احیا نشود به‌دلیل نبود اراده‌سیاسی است
جامعه زمین کیوسک

اگر دریاچه‌ارومیه احیا نشود به‌دلیل نبود اراده‌سیاسی است

معاون محیط زیست انسانی و مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق سازمان محیط‌زیست گفته اگر دریاچه‌ارومیه احیا نشود به‌دلیل نبود اراده‌سیاسی است.

به گفته مسعود تجریشی الان حدود ۱۷۰۰ کیلومتر مربع از وسعت دریاچه آب دارد، این وسعت سال گذشته نزدیک ۲۰۰۰ کیلومتر و سال قبل تر هم حدود ۱۴۰۰ کیلومتر مربع بوده، که یعنی وضعیت دریاچه از سال پیش بدتر و از دو سال پیش بهتر است.

او همچنین اضافه کرده پارسال به جای حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان، دولت به ستاد احیا ۳۰۰ میلیارد تومان داد، در رابطه با امسال هم که قرار بود تعهدات سال پیش در کنار بودجه امسال پرداخت شود هفته گذشته ۲۰۰ میلیارد پرداخت شده است. اگر منابع مالی تامین شود برنامه‌ها وجود دارد، دستگاه‌های اجرایی هم کاملا آماده‌اند و به لحاظ فنی می‌توان آب را به دریاچه رساند.

به گفته او به لحاظ فنی دریاچه قابلیت احیا را دارد، به لحاظ برنامه‌ای می‌توان دریاچه را احیا کرد، اما اگر نتوان دریاچه را احیا کرد به دلیل نبود اراده سیاسی است. احیا یک اراده سیاسی می‌خواهد تا به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورد تا منابع مالی دریاچه ارومیه احیا شود.

احیای دریاچه ارومیه یکی از شعارهای اساسی دولت حسن روحانی بود. با این‌حال دولت در این سال‌ها به اندازه کافی اعتبار برای این کار اختصاص نداده است. خشک‌شدن دریاچه ارومیه می‌تواند به یک بحران بزرگ انسانی تبدیل شود و همین حالا هم بسیاری از اهالی اطراف این دریاچه به بیماری‌های نوظهوری دچار می‌شوند. تجریش پیشتر گفته بود وزیران روحانی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه را اجرا نمی‌کنند.

همچنین بخوانید:  اجرای 16 طرح انتقال آب از کارون و ممنوعیت کشاورزان خوزستانی
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗