skip to Main Content
بیش از نیمی از افزایش تولید برق امسال از انرژی‌های پاک است
زمین کیوسک

بیش از نیمی از افزایش تولید برق امسال از انرژی‌های پاک است

سال گذشته، نزدیک به نصف ظرفیت افزوده شده به شبکه‌های برق دنیا از منابع انژری پاک تغدیه شدند. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تغییرات چشمگیری در منابع تامین انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک رخ داده است. همچنین، پیش‌بینی می‌شود که تا پنج سال آینده، شاهد رشد فزاینده‌ای در استفاده از منابع تبدیل‌پذیر نسبت به نفت، گاز، زغال‌سنگ و انرژی هسته‌ای، خواهیم بود.

اکنون چین، و سپس آمریکا و اروپا، بیشترین رشد را در زمینه انرژی‌های تبدیل‌پذیر دارند. اما تا چند سال آینده چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی از سایر جهان پیشی‌ خواهند گرفت. انرژی خورشیدی و باد دریایی، منابع اصلی انرژی پاک در این کشورها هستند.

با اینکه هم اکنون، انرژی پاک بیش از ۵۰٪ برق تولیدی افزایش یافته نسبت به سال قبل را تامین کرده است، همچنان سهم کمی در تولید الکتریسیته جهان دارد. قرار است تا سال ۲۰۲۱، انرژی‌های پاک ۲۸٪ برق تولید‌شده را تامین کنند که این رقم، تنها پنج درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش خواهد داشت و سهم بیشتر این رشد اندک، از آن سد‌های نیروگاه برق‌آبی خواهد بود.

انرژی‌های تبدیل‌پذیر برای اکثر کشورهای جهان راهکار ثابت نگه‌داشتن تغییرات جوی و گرمایش زمین و رسیدن به اهداف تعیین شده در  توافق‌نامه منتج از کنفرانس پاریس است. یکی از اهداف اصلی کنفرانس پاریس جلوگیری از افزایش دمای کره زمین به بیش از ۲ درجه (سرحد ظرفیت گرمایش زمین) است. اما آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که رشد پیش‌بینی شده در استفاده از منابع پاک، به هیچوجه برای دستیابی به این هدف کافی نخواهد بود.

همچنین بخوانید:  به‌راه انداختن جنگ روی کره‌ زمین

رئیس آٓژانس انرژی گفت بزرگ‌ترین تهدید این فن‌آوری‌ها، بر خلاف تصور، «ماهیت پیش‌بینی‌ناپذیر خورشید و باد نیست بلکه سیاست‌های پیش‌بینی‌ناپذیر دولت‌ها» که چالش اصلی حوزه انرژی‌های پاک است.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗