skip to Main Content
نفت، هورالعظیم را قبض روح کرد
عمومی

فعالیت های اکتشافی وزارت نفت، در 10 سال گذشته تالاب هورالعظیم را به بیابان تبدیل کرده است.

نفت، هورالعظیم را قبض روح کرد

هورالعظیم یکی از مهم ترین تالاب های خاورمیانه و بازمانده تالاب های بین النهرین، با شروع حفاری واکتشاف نفت در میادین نفتی آزدگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و ... و احداث تأسیسات نفتی و ایجاد راه های ارتباطی هورالعظیم توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت به چندین قسمت از هم جدا شده وخشک تبدیل کرده است.

رحیم یکی از ساکنان روستای “زهیریه” در نزدیکی هورالعظیم می‌گوید: هورالعظیم یک بهشت بود که از ما گرفته شد. اجدادمان هزاران سال رزق و روزیشان را از هور می گرفتند اما با کاری که شرکت نفت در کمتر از ۱۰ سال کرد هورالعظیم به یک بیابان بزرگ تبدیل شده است.

این ساکن روستای زهیریه ادامه می‌دهد: به نظر ما شرکت نفت تمامی این کارها را به عمد انجام می‌دهد و کوچکترین اهمیتی به حیات تالاب نمی‌دهد. همه مسئولان و مدیران شاغل در میدان‌های شرکت نفت غیربومی هستند، به همین دلیل برای آنها مهم نیست که چه بلایی سر این مردم می‌آید.

شرکت نفت تمامی این کارها را به عمد انجام می‌دهد و کوچکترین اهمیتی به حیات تالاب نمی‌دهد. همه مسئولان و مدیران شاغل در میدان‌های شرکت نفت غیربومی هستند، به همین دلیل برای آنها مهم نیست که چه بلایی سر این مردم می‌آید.

وضعیت فعلی تالاب به هیچ عنوان برای هیچ یک از ساکنین قابل تصور نبوده و نیست و اگر دست انسان در تخریب این تالاب نبود، هیچ‌وقت از بین نمی‌رفت. ما شب و روز دعا می‌کنیم که نفت تمام شود و تالاب به وضعیت قبلی بازگردد. در ابتدا که شرکت نفت اینجا آمد تصور می‌کردیم که شاهد عمران منطقه و توسعه روستاها و شهرها باشیم و گردشگران از همه جا بیایند، ولی آنچه پیش آمد خلاف تصوراتمان بود و شرکت نفت تمام طبیعت را نابود کرد.

44c0ed6c6c82fa120e051cf069c8a0b552d88f73

گورستان زباله های نفت

پسماندهای نفتی از مهمترین مشکلات فعالیت‌های شرکت نفت در هورالعظیم است.

محمد یکی از ساکنان روستای زهیریه از ادامه دفن پسماندهای نفتی در تالاب خبر می‌دهد و می‌گوید: پسماندهای نفتی را در حفره‌هایی در داخل هور تخلیه می‌کنند و روی آن را با یک لایه خاک می‌پوشانند؛ با این کار در اطراف محل دفن پسماندها دیگر هیچ موجود زنده‌ای اعم از گیاه و آبزی و حیوان تا ابدالدهر زندگی نخواهد کرد.

سماندهای نفتی را در حفره‌هایی در داخل هور تخلیه می‌کنند و روی آن را با یک لایه خاک می‌پوشانند؛ با این کار در اطراف محل دفن پسماندها دیگر هیچ موجود زنده‌ای اعم از گیاه و آبزی و حیوان تا ابدالدهر زندگی نخواهد کرد.

به گفته وی، بخش‌هایی از تالاب به صورت عمدی خشک شده است، جاده سازی‌های بی‌قاعده و سوزاندن نیزارها و آلودگی‌های جوی و صوتی تجهیزات نفتی نیز از دیگر مشکلاتی است که فعالیت‌های نفت برای هور داشته است.
9406x23x2x3693504149
بی‌تفاوتی پیمانکاران نفت

کارشناسان معتقدند آلودگی‌های نفتی بر تمام جانوران آبزیان، گیاهان، پرندگان و جانوران تاثیر منفی داشته و باعث انقراض نسل گونه‌های در معرض خطر می‌شود. علاوه بر این باعث آلودگی چرخه غذایی و برهم خوردن هرم غذایی می‌شود.

همچنین بخوانید:  کویر در کهگیلویه

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان اردیبهشت ماه امسال در اظهار نظری گفته در یکسال و نیم گذشته علی‌رغم تمام هشدار‌ها، دستور مقام قضایی، اخطاریه‌ها، جلسات متعدد و مکاتبات، مسئولان این میدان‌های نفتی هم جاده‌هایشان را احداث کردند، هم جاده‌های گذشته را آسفالت کردند و حتی اقدام به زدن “گاردریل” نیز کردند. همچنین کارکنان این میدان نفتی کمپ‌های خود را نیز در داخل تالاب ساختند.

لاهیجان‌زاده می‌افزاید: فعالیت‌های نفتی باید در یک چارچوب و با رعایت تعهدات زیست محیطی انجام شود. ولی متاسفانه مسئولان و پیمانکاران میادین نفتی مسائل زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند.

9406x23x2x3733684156

لزوم دخالت قوه قضائیه در مشکلات هورالعظیم

تامین حقآبه تالاب هورالعظیم توسط وزارت نیرو یکی از مهمترین چالش‌های موجود بر سر راه احیای این تالاب است. از سال ۸۶ که خوزستان با خشکسالی روبه رو بوده به ویژه در سه سال اخیر که رودخانه کرخه ۸۰ درصد کاهش آورد داشته، نه تنها حقابه هورالعظیم تامین نشده بلکه حتی سهمیه‌ای که در زمان خشکسالی برای این تالاب تعیین شده بود نیز اختصاص نیافته است.

صالحی نسب نماینده دشت آزادگان اخیرا از کاهش حقآبه هورالعظیم خبر داده است. وی با بیان اینکه قرار بود ۱۰ متر مکعب در ثانیه آب برای تأمین حق‌ آب تالاب هورالعظیم رهاسازی شود، می گوید: متأسفانه اینگونه که می‌گفتند نشد و در حال حاضر در حد ۵ متر مکعب در ثانیه آب رهاسازی می‌شود که متناسب این مقدار حداقل نیاز تالاب هورالعظیم است.

هورالعظیم یکی از دغدغه های اصلی دوستداران محیط زیست در این سال‌ها بوده است. حقآبه هورالعظیم و کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان در مدیریت منابع آبی استان، وعده‌های وزارت نفت و سازمان محیط زیست کشور در خصوص رهاسازی آب در تالاب، تعیین حریم تالاب هورالعظیم، تبدیل هورالعظیم به بیابان و ریزگردهای ناشی از آن، آتش‌سوزی در قسمت‌های مختلف هور، خطر انقراضِ گونه‌های جانوری تالاب و آلودگی‌های نفتی و زیست محیطی و… در راس این دغدغه‌ها بوده است. فعالان محیط‌زیست معتقدند که وضعیت فعلی تالاب به مرحله بسیار بحرانی رسیده که نیازمند دخالت تمامی ارگان‌های دولتی و دخالت‌های قضائی است.
9406x23x2x4011254148

همچنین بخوانید:  درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان در میدان جمهوری پاریس

9406x23x2x4029704151

9406x23x2x4047744153

9406x23x2x3699244150

9406x23x2x4054714156

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗