skip to Main Content
زندگی کوتاه و اشعار یک کارگر فاکس‌کان؛ شو لیجی ۱۹۹۰-۲۰۱۴
خط تولید
۷ مهر ۱۳۹۴
در سپتامبر سال ۲۰۱۴، شو لیجی (许立志)، یک کارگر کارخانه فاکس‌ کان در سن ۲۴ سالگی در چین خودکشی کرد. شو لیجی شاعر نیز بود و در شعرهایش از مشقت‌های کار در کارخانه می‌گفت. شرایط وخیم کار و نظارت ارتشی در کارخانه‌های چین به خودکشی چندین کارگر منجر شده است. در سال  ۲۰۱۰   ۱۸ کارگر کارخانه فاکس‌کان اقدام به خودکشی کرده‌اند که از میان آنها ۱۴ نفر جان باختند. در چین بسیاری از خود‌کشی‌های ناشی از کار که به کارخانه فاکس‌کان محدود نمی‌شود، گزارش نمی‌شود. در نوشته پیش‌رو مختصری از زندگی شو لیچی و ترجمه چندی از اشعار او بخوانید.
بیشتر بخوانید
کمپانی‌ای که از جنگ داعش ثروتمند می‌شود
۷ مهر ۱۳۹۴
برای خاورمیانه، رشد و پیشروی دولت خودخوانده‌ی اسلامی، فاجعه‌ای بزرگ است. برای یک بنگاه تجاری آمریکایی اما، این جنگ یک معدن طلاست. متن پیش‌رو  نقش شرکت‌های پیمان‌کار خصوصی را در جنگ‌های آمریکا بررسی می‌کند و از سودهای کلان آنها در عراق پرده‌بردای می‌کند.
بیشتر بخوانید
در پی رد كليات طرح اعطاي تابعيت ايراني به فرزندان مادران ايراني
سه روایت از بی‌شناسنامه‌ها
۶ مهر ۱۳۹۴
مجلس طرح اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی را رد کرد. مخالفان این طرح در مجلس اظهار کردند که تصویب این طرح موجب افزایش و «استمرار مهاجرت‌هاي بسياري از كشورهاي افغانستان، پاكستان و بنگلادش»، «تشویق بی‌قانونی» و «خطر پذیری مرزها» خواهد شد. این در حالی است که طبق گفته سخنگوي كميسيون اجتماعي مجلس بر اساس آمارهای سال ۸۵ در حدود ۲۰۰ هزار نفر فرزند از مادران ايراني و پدران غيرايراني در ايران زندگي می‌کرده‌اند و برآورد می‌شود که شمار این افراد امروز به يك ميليون نفر رسيده است. این جمعیت یک میلیون نفری قادر به ادامه تدریس، بهره‌مندی از بیمه، کار رسمی و استفاده از قانون کار نیستند و حتی نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی نیز از ارائه خدمات به آنها خودداری می‌کنند. در متن زیر روایت روزنامه «اعتماد» از زندگی دو مادر که فرزندان‌شان مشکل تابعیت دارند و کودکی بی‌شناسنامه را می‌خوانید.
بیشتر بخوانید
Back To Top
🌗