skip to Main Content
کیوسک

۱۱۹ سد دیگر در راهند

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو گفته است «هم اکنون بیش از ۱۴۰ سد بزرگ در کشور در حال بهره برداری است و ۱۱۹ سد دیگر نیز در حال ساخت است.»

وی با اشاره به خشک و نیمه خشک بودن ایران و اینکه کشور ۱۴ سال است که درگیر خشکسالی است از اهمیت برنامه‌های انتقال و مدیریت آب سخن گفت. این در حالی است که یکی از فعالان محیط زیست چندی پیش به میدان گفته بود مسئولان وزارت نیرو همزمان که از کم‌آبی می‌گویند و آن را به عنوان یک مشکل مطرح می‌کنند پاسخ را در «سد سازی» و «انتقال آب» جستجو می‌کنند.

حمیدرضا میرزاده با اشاره به گفته‌های سابق چیت‌چیان که «ما ۵۰ درصد بیش از ظرفیت رودخانه‌هایمان سد ساختیم» گفته بود « ما سدهایی ساختیم که اندازه مخزن‌اش آب نداریم. ما کشوری با نرخ تبخیر بالاییم. ما آب را در یک سطح وسیعی داریم پشت سد نگه می‌داریم. سد گتوند ۹۶ کیلومتر مربع مساحت دریاچه‌ش است. در موقعیتی که ما سالانه حداقل ۲۴۰۰ میلیمتر تبخیر داریم. حالا یک ستون به طول دو متر و ۴۰ سانت رو ضرب در اون مساحت ۹۶ کیلومتری بکنید می‌شود فقط تبخیر آب پشت سد گتوند در یک سال. ما داریم این حجم از آب را از دست می‌دهیم. حالا ما ۶۷۰ سد ساختیم در این کشور. همه‌ی این سدها اشتباه نیست و ما مخالف سدسازی نیستیم ولی سدسازی یکی از روش‌های مدیریت آب است، نه تنها روش آن.»

 

همچنین بخوانید:  دو کشته در آتش‌سوزی دکل حفاری گچساران
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗