skip to Main Content
«نیروگاه طوس فقط مازوت می‌سوزاند»
جامعه سیاست کیوسک

مشهد در مسیر تبدیل شدن به پایتخت آلودگی هوا

«نیروگاه طوس فقط مازوت می‌سوزاند»

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای شهر مشهد می‌گوید این شهر از اول سال تا کنون تنها ۹ روز هوای پاک داشته است و با ادامه روند کنونی ممکن است مشهد به پایتخت آلودگی هوای کشور مبدل شود.

به گفته ایمان فرهمندی تمام اکسیدهای گوگردی که در هوای شهر مشهد وجود دارد، توسط ۴ نیروگاه اطراف شهر به ویژه نیروگاه طوس تولید می‌شود؛ چرا که این نیروگاه تنها مازوت می‌سوزاند و مصرف مازوت در ۶ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت ۶ ماه نخست سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول خبر داده که نیروگاه‌های دیگر برای تولید برق از گاز استفاده می‌کنند اما گاز نیز آلوده است و میزان sox گازی که در نیروگاه‌ها سوزانده می‌شود بالاتر از حد استاندارد است؛ «گاز ما نیز برق کثیف تولید کرده و در نهایت کمکی به کاهش آلایندگی هوا نمی‌کند».

به گفته این عضو شورای شهر مشهد «منابع متحرک بالغ بر ۶۴ درصد و منابع ثابت ۳۶ درصد آلودگی هوای شهر را تولید می‌کنند؛ از جمله خودروهای سواری که ۳۳ درصد و ۴ نیروگاه اطراف مشهد که ۲۰ درصد آلودگی هوا را تولید می‌کنند».

چهار آلاینده اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن و ذرات ریز معلق در هوای مشهد وجود دارد که اکسیدهای گوگرد به جهت ترکیب با رطوبت هوا، آسیب‌های بسیاری به سلامت انسان‌ها و همچنین زیرساخت‌های شهر وارد می‌کند و منشا اصلی باران‌های اسیدی نیز همین آلاینده‌هاست.

مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها در ایران به مشکلی دائمی تبدیل شده و سالانه در پاییز و زمستان ساکنان این شهرها به‌دلیل آلودگی در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های فراوان قرار می‌گیرند؛ بر اساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند و نمی‌تواند از سوخت مایع استفاده کند؛ اما مقامات مسئول نیز اذعان دارند که «اراده‌ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد».

دانشگاه علوم پزشکی تهران آذر ماه امسال اعلام کرد غلظت ریزذرات آلاینده‌ی کوچک‌تر از ۲/۵ میکرون در هوای ایران ۷ تا ۸ برابر گایدلاین سازمان بهداشت جهانی است؛ تعداد مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا در ایران حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است و تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن در گروه سنی بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد.

همچنین بخوانید:  مبارزه با فقیر به‌جای مبارزه با فقر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗