skip to Main Content
«اراده‌ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد»
زمین کیوسک

اظهارات متناقض مسئولان درباره مازوت‌سوزی

«اراده‌ای برای مقابله با آلودگی هوا وجود ندارد»

هم‌زمان با افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، مرکزی، آذربایجان شرقی و خراسان، یک نماینده مجلس می‌گوید «اراده جدی برای مقابله با معضل‌های زیست‌محیطی به‌ویژه در بحث آلودگی هوا وجود نداشته و ادامه این روند آسیب‌های جدی برای سلامت مردم به‌دنبال دارد».

علی حدادی گفته در استان‌های البرز و قزوین مازوت سوزانده می‌شود؛ او توضیح داده «متاسفانه اکثر مجموعه‌ها به وظایف خود در این حوزه عمل نمی‌کنند؛ به‌عنوان مثال در استان البرز و قزوین استفاده از مازوت خودش یکی از عوامل اصلی آلایندگی به شمار می‌رود، اما جلوی آن نیز گرفته نمی‌شود؛ یکی از عوامل آلایندگی در شهر تهران وجود کارگاه‌ها و صنایع است اما اقدام جدی برای انتقال آن‌ها به خارج از شهر نیز صورت نمی‌گیرد».

نماینده طالقان افزوده «از صنعت خودروسازی گرفته که در کیفی‌سازی خودروها دارای مسئولیت است تا سایر صنایع، برای مقابله با این پدیده دارای وظایفی بوده که متاسفانه انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر سازمان محیط‌زیست نیز در این زمینه کم‌کاری داشته و آن‌طور که باید از دستگاه‌ها مطالبه‌گری ندارد».

داریوش گل‌علیزاده، معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست، به تازگی تایید کرده که نیروگاه‌های تبریز، مشهد و همدان در حال سوزاندن مازوت هستند و همزمان ادعا کرده «در سال‌های گذشته مازوت سوزی در تهران، اصفهان و کرج رخ نداده است». ادعایی که با اظهارات نماینده طالقان در مجلس متضاد است که گفته در استان البرز مازوت سوزانده می‌شود.

مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها در ایران به مشکلی دائمی تبدیل شده و سالانه در پاییز و زمستان ساکنان این شهرها به‌دلیل آلودگی در معرض بیماری‌ها و آسیب‌های فراوان قرار می‌گیرند؛ معاون بهداشت وزارت بهداشت سال ۹۸ اعلام کرد که سالانه بیش از ۳۳ هزار نفر در ایران در اثر آلودگی هوا می‌میرند. با همه اینها به نظر می‌رسد راهکارهای مسئولان در این موضوع نیز از دعا برای وزش باد یا توصیه به زدن ماسک، و نهایتا تعطیلی شهر برای چند روز فراتر نمی‌رود.

همچنین بخوانید:  مازوت یا گازوئیل هر دو عامل آلودگی هوا

سال گذشته و در اوج آلودگی هوای شهرهای مختلف کشور در اثر سوزاندن غیرقانونی مازوت در نیروگاه‌ها، عیسی کلانتری به مردم گفت یا مصرف برق را کم کنید یا مازوت می‌سوزانیم. بیژن زنگنه وزیر نفت نیز گفت مصرف بالای گاز به این دلیل است که مردم پنجره‌ها را باز می‌گذارند تا کرونا از خانه خارج شود؛ او از مردم خواست در خانه لباس گرم بپوشند تا نیازی به مصرف گاز نداشته باشند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗