skip to Main Content
ایران خودرو و سایپا مسئول جان مردم
اقتصاد جامعه کیوسک

رشد ۱۲ درصدی تلفات تصادفات رانندگی در ۹ ماه ابتدای سال

ایران خودرو و سایپا مسئول جان مردم

ماه گذشته در بهبهان بیش از ۵۰ ماشین تصادف کردند و ایربگ هیچ‌کدام باز نشد. حالا رییس پلیس راهور ناجا که خود مسئول صدور تاییدیه‌های لازم برای ایمنی خودروهاست، اظهارات اخیر خودروسازان در مورد باز نشدن کیسه‌ هوا را به «مزاح» تشبیه کرده است.

در اواخر دی ماه تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در محور بهبهان –رامهرمز رخ داد که در اثر آن یک زن و چهار مرد کشته و ۴۱ نفر نیز مصدوم شدند و ایربگ هیچ‌یک از ده‌ها خودروی خسارت دیده باز نشد.

مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو در واکنش به این موضوع گفته بود که باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه‌ای دارد که ضربه وارد می‌شود.

کمال هادیانفر با اعلام این خبر که هفته گذشته در عوارضی دماوند یک پژو توقف کرده بود که با برخورد یک خودرو با آن آتش گرفته است، گفته «در حادثه بهبهان چرا سه پراید و یک سمند آتش گرفتند؟ مگر خودروساز نمی‌گوید باک استاندارد بوده؟ پس چرا خودرو منفجر شد؟»

او درباره تاییدیه‌های لازم برای ایمنی خودرو توضیح داده «ابتدا یک خودروی سمپل را برای نمونه می‌فرستند و برایش تاییدیه می‌گیرند اما چرا همین دستگاه‌های مسئول، دیگر در خط تولید نمی‌روند بازدید دوره‌ای کنند؟»

از طرفی رئیس پلیس راهور ناجا از مرگ بیش از ۱۳ هزار نفر بر اثر تصادف در سال جاری خبر داده است که بیشترین تصادفات مربوط به خودروهای سواری و در وهله بعدی متعلق به موتورسیکلت است.

چندی پیش علی خاکساری کارشناس خودرو و استاد دانشگاه در مصاحبه با رکنا درباره خودروسازان داخلی گفته بود «خودروسازان داخلی، ایران خودرو و سایپا، جنایتکاران بزرگی هستند که توسط گروه‌هایی حمایت می شوند و هیچ راهی برای بهبود اوضاع وجود ندارد.»

او معتقد است پلیس راهور درباره خودروسازان اظهارنظر می‌کند اما همین پلیس راهور خودروهای ناایمن را شماره‌گذاری می‌کند. همچنین «علیرغم تمام گفته‌های پلیس راهور چون دستور از بالا می‌آید و لابی‌هایی که وجود دارد، اقدامی انجام نمی‌شود.»

کیفیت بد خودروهای ساخت داخل بارها مورد اعتراض مردم قرار گرفته است و هر سال بر تعداد کشته‌شدگان تصادفات به علت عدم ایمن بودن خودروها اضافه می‌شود. در سال ۹۵ کمپین «نه به خرید خودروی داخلی» شکل گرفت که واکنش دولت و وزیر صنایع وقت به این کمپین «شناسایی عاملان کمپین و معرفی آنها به مقام‌های قضایی» بود. با گذشت زمان علاوه بر بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی که در انحصار ایران خودرو و سایپا است، جان مردم نیز در معرض خطر بیشتری قرار داد.

همچنین بخوانید:  برنامه آموزشی شاد؛ شوآف یا حل معضلات آموزشی؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗