skip to Main Content
در ده روز ۹کولبر کشته، زخمی یا مفقود شده‌اند
جامعه سیاست کیوسک

در ده روز ۹کولبر کشته، زخمی یا مفقود شده‌اند

طی ۱۰روز گذشته، ۹کولبر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تردد کرده‌اند، به دلیل انفجار مین، شلیک مرزبانی و وقوع کولاک و بهمن در مناطق کوهستانی، کشته، مجروح و مفقود شده‌اند.

مین ضد نفر به  دو نفر از کولبران آسیب شدیدی وارد کرده است؛ عثمان محمدی (۴۰ ساله) به شدت مجروح شده و پایش را از دست داده‌ست و یاسر صحرایی نیز سه روز بعد، حین کولبری توسط مین زخمی شده است.

تیراندازی نیروهای مرزبانی نیز موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از کولبران شده است؛ مهران رحمانی ۲۴ ساله و عثمان رسولی با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی کشته شده‌اند.  همچنین دو کولبر دیگه با نام‌های ابراهیم رحمانی و هاوری احمدی هدف شلیک مرزبانان قرار گرفته‌اند و هر دو زخمی شده‌اند.

سه کولبر دیگر، با نام‌های بارزان میهنی، اسعد سیدانی‌فرد و بهلول سیدانی‌فرد نیز در نوار مرزی ایران و ترکیه مفقود شده‌اند و خبری از سرنوشتشان در دست نیست. به نظر می‌رسد گروه‌های جستجوگر از یافتن آن‌ها نا‌امید شده‌اند و جستجو را متوقف کرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد منطقه ای که بارزان، اسعد و بهلول؛ کولبران روستانشین نوار مرزی ایران و ترکیه مفقود شدند همان منطقه مفقودی و مرگ ۵ کولبر ساکن روستای کوران آذربایجان غربی است که اجساد یخ‌زده متین اصلانی، یاور اصلانی، بیلن احمدی، کامران کمال‌مقدم و پیمان خدری در اواخر سال ۹۹ پیدا شد.

در سال ۹۷، با فشارهای اجتماعی، بررسی بیمه‌ی کولبران به مجلس رسید اما در نهایت مدیرکل امور مرزی کشور اعلام کرد «از آنجا که کولبری یک شغل موقت است، بیمه آن منتفی‌ست.»

بسیاری کولبری را شغلی مردانه می‌شناسند اما زنان و کودکان بسیاری نیز در مناطق مرزی ایران کولبری می‌کنند و آمار آنها روز به روز در حال افزایش است. آزاد و فرهاد خسروی، دو کودک ۱۷ و ۱۴ساله بودند که اواسط سال ۹۸در پی سقوط بهمن در کوهستان‌های مرزی ایران کشته شدند.

 در شهریور امسال،امید محمدزاده نیز با شلیک مرزبانی کشته شده بود. هیوا، برادر او گفته بود: «بیشتر نیروهای مرزبانی قانون تیر را رعایت نمی‌کنند و ماموران و سربازان در هنگ‌های مرزی آموزش‌های لازم را نمی‌بینند. هر کسی را در مرز تهدید تلقی می‌کنند و با شلیک گلوله زخمی یا می‌کشند.»

در آمارهای مرکز آمار ایران در بین ۱۰ استان کشور که بیشترین تعداد بیکاران را دارد، شش استان جزء استان‌های مرزی هستند. چهار استان اول کشور با بیشترین نرخ بیکاری کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و هرمزگان هستند که کردستان دو برابر متوسط نرخ بیکاری سطح کشور جمعیت بیکار دارد.

زندگی بسیاری از ساکنین مناطق مرزی درگیر پیچیدگی‌هایی‌ست که قانون‌گذاران و مجریان قانون خواسته یا ناخواسته ایجاد کرده‌اند. استفاده از سلاح برای توقف افراد غیرمسلح، یکی از آن‌هاست. همچنین به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاران علاقه‌ای به تامین امنیت و ایمنی معابر مورد استفاده‌ی کاسبان محلی را ندارند و عملا با بی‌اعتنایی و عدم حمایت از کسب و کار افراد بومی و ساکنان این مناطق جان و سلامت این افراد را بیشتر در معرض خطر قرار داده‌اند.

همچنین بخوانید:  نامه کنشگران قزوین به رئیس جمهور برای نجات باغستان شهر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗