skip to Main Content
آزار نظام‌مند حیوانات در ایران
جامعه سیاست کیوسک

آزار نظام‌مند حیوانات در ایران

به تازگی تصاویری از شیر باغ وحش سیرجان منتشر شده که نشان می‌دهد که این شیر در وضعیت خطرناکی از نظر سلامتی قرار دارد و باید هر چه سریع‌تر تحت درمان قرار گیرد. حالا دو سرانجام در مقابل این شیر است؛ او را به کرمان انتقال می‌دهند یا با روش یوتانایز(مرگ بدون درد) می‌کشند.

این شیر بازمانده ۴ شیری است که چندی پیش از زابل به باغ‌ وحش کرمان منتقل شدند که با فشار فعالان محیط زیست برای تنگی قفس در نهایت مسئولان باغ وحش مجبور شدند یکی از آن‌ها را به باغ وحش هماشهر سیرجان انتقال دهند. سه شیر دیگر اما در همان باغ وحش کرمان جان خود را از دست دادند.

باغ وحش سیرجان در سال ۱۳۹۴ افتتاح شده است و در میان کارشناسان حیات وحش به گورستان حیوانات شناخته می‌شود. این باغ وحش در حالی از سوی مقامات وقت استان کرمان مجوز تاسیس گرفته بود که که حتی امکانات اولیه مانند آب و برق را در اختیار نداشت.

در سال‌های گذشته یک خرس در این باغ وحش تلف شد و گونه‌هایی از جمله عقاب طلایی, کاراکل و گرگ که ساکن این باغ وحش بودند مفقود شدند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این گونه‌ها به صورت قاچاق از کشور خارج شده‌اند.

هنوز مشخص نیست کوروش دری، صاحب باغ وحش سیرجان، در مکانی که آب و برق نداشته و خود او نیز تخصصی در این زمینه نداشته چگونه توانسته مجوز بگیرد. به گفته‌ مدیرکل محیط زیست استان کرمان، کوروش دری که اخیرا به دادسرا احضار شده، در حال حاضر متواری‌ست.

ماه گذشته نیز خبر مرگ شیر دریایی دلفیناریوم برج میلاد تهران در باغ وحش صفادشت منتشر شد. این باغ وحش پیشتر زمینه مرگ زرافه، گورخر آفریقایی، و یک قلاده ببر را فراهم کرده بود.

اوایل اردیبهشت ماه پس از گذشت یک هفته از ورود سه راس گورخر آفریقایی شامل یک نر و دو ماده به ایران، گورخر نر تلف و دو هفته پس از آن یکی از دو گورخر ماده در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت تلف شد.

 یک روز پس از انتشار خبر مرگ گورخر نر آفریقایی، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد این سه راس گورخر از محفظه خود خارج شده‌اند و برخی افراد حاضر در محل با ضرب و شتم در تلاش برای بازگرداندن آن‌ها به محفظه هستند.

نقض حقوق حیوانات در ایران از سوی نهادهای قانون‌گذاری، عدم حمایت از امنیت زیست حیوانات و مجازات نشدن آزار دهندگان حیوانات یا شکارچیان در سال‌های اخیر اعتراضات فراوانی را به همراه داشته و مجلس نیز تا چندی پیش به دنبال تصویب طرحی به نام «صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» بود. آزار و کشتار نظام مند حیوانات رواج بسیاری در ایران دارد؛ تا آنجا که دو سال پیش فیلمی از کشتار سگ‌ها با تزریق در کهریزک منتشر شد که مسئولان شهرداری وقت آن را تایید کردند.

همچنین بخوانید:  حذف تیم ملی فوتبال زنان از رده‌بندی فیفا
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗