skip to Main Content
۴۰۰ طرح در لایحه بودجه فاقد مجوز محیط زیستی
زمین سیاست کیوسک

شکایت فعالان محیط زیست از رییس سازمان برنامه و بودجه

۴۰۰ طرح در لایحه بودجه فاقد مجوز محیط زیستی

فعالان محیط زیست از مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه شکایت کرده‌اند. بیش از ۴۰۰ ردیف بودجه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجوز محیط زیستی ندارد.

رویداد۲۴ نوشته «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ سهم سازمان محیط زیست فقط معادل ۱/۶ درصد کل بودجه کشور است و در مقابل در همین لایحه طرح‌ها و پروژه‌های زیادی مطرح شده که فاقد مجوز محیط زیستی است. در حالی که بر اساس ماده ۱۰۵ قانون برنامه سوم توسعه، دستگاه‌های اجرایی موظفند پیش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی پروژه‌های توسعه‌ای اقدام به ارزیابی زیست محیطی کنند.همین اتفاق باعث شکل‌گیری یک کمپین اعتراضی شده است.»

جلیل مختار نماینده آبادان خبر داده که بسیاری از این پروژه‌ها با لابی و سفارش ذی‌نفوذان در ردیف‌های بودجه قرار گرفته‌اند. با اینکه میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه از اعتراض فعالان محیط زیست با خبر می‌شود اما تغییری در روند بودجه ایجاد نمی‌شود.

در اعتراض به این رویه تشکل‌ها و فعالان محیط زیستی کارزاری علیه پروژه‌های فاقد مجوز محیط زیستی در بودجه‌های سالانه راه انداخته و از ریاست سازمان برنامه و بودجه شکایت می‌کنند. این شکایت به دادگاه رسیده و چهارشنبه هشتم دی ماه ۱۴۰۰ جلسه بررسی این شکایت در شعبه سوم بازپرسی دادسرای انقلاب برگزار شده است.

پروژه‌های فاقد مجوز قانونی محیط زیست تنها مختص دولت رئیسی نیست و طبق اعلام رسمی نزدیک به ۸۰ درصد پروژه‌های وزارت نیرو در دولت روحانی در بودجه ۱۴۰۰ فاقد مجوز‌های قانونی از جمله مجوز محیط زیستی بوده‌اند.

در حالی که درخواست فعالان محیط زیست این است که یک بند به قانون بودجه اضافه شود، مبنی بر اینکه در صورت ارائه مجوز ارزیابی محیط زیست سازمان برنامه به این پروژه‌ها اعتبار تخصیص دهد و برای طرح‌هایی که مجوز دریافت نکرده‌اند، تنها اعتبارات مربوط به مطالعه طرح به آن‌ها اختصاص داده شود.

یوسف فرهادی بابادی فعال محیط زیست خبر داده که سازمان محیط زیست با نامه‌نگاری‌های توصیه‌ای برای پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها زمان خریده و یکی از دلایل پیشرفت فیزیکی پروژه‌های فاقد مجوز محیط زیستی چراغ سبزی است که در قالب موافقتنامه‌های بی‌مبنا توسط مدیران استان‌ها برای پروژه‌ها صادر می‌شده است.

براساس این گزارش فعالان محیط زیست پیشروی طرح‌ها و پروژه‌های ضد محیط زیستی طی بودجه‌های سالانه را ناشی از عملکرد نهاد‌های اجرایی مانند وزارت نیرو، راه و شهرسازی و جریان‌های فرادولتی و خاص می‌دانند. 

همچنین بخوانید:  راهکار دولت برای آلودگی هوا: چه ماسکی بزنید بهتر است
یک نظر
  1. سلام کار بسیار خوبی کرده آید البته از میر کاظمی که فرا تر قانون این مملکت است شکایت به کجا باید برد….. انشالله شکایت شما جواب بدهد…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗