skip to Main Content
دولت ممنوعیت ستاره‌دارکردن دانشجویان را از مجلس پس گرفت
جامعه سیاست کیوسک

دولت ممنوعیت ستاره‌دارکردن دانشجویان را از مجلس پس گرفت

دولت رئیسی لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در دوره‌های آموزش عالی، موسوم به ممنوعیت ستاره‌دارکردن دانشجویان را از مجلس پس گرفته است.

شرق نوشته «لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش که قرار بود به رویه‌ای که از آن به‌عنوان «ستاره‌دار‌شدن دانشجویان» یاد می‌شود، پایان بدهد، با بازگشت به دولت از حیز انتفاع ساقط شد.»

پس از مطالبه‌گری گسترده دانشجویان ستاره‌دار در مهرماه سال ۹۷، دولت روحانی لایحه‌ای‌ به مجلس دهم فرستاد که براساس آن سنجش ورود به همه مقاطع تحصیلی تنها صلاحیت علمی باشد. با پایان کار مجلس دهم، لایحه به مجلس یازدهم رسید و در کمیسیون آموزش مجلس رد شد و حالا دولت هم لایحه را پس‌ گرفته است.

محروم شدن دانشجوها از تحصیل به دلایل غیر علمی بعد از انقلاب فرهنگی سال ۵۷ شروع شد اما عنوان «ستاره‌دار» را اولین بار یکی از معاونان محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد به کار برد. در آن زمان در ستون توضیحات کارنامه‌های مقطع ارشد برای دانشجویانی که مقرر بود با تعهد ثبت‌نام شوند یک ستاره و برای دانشجویانی که باید با تعهد به وزارت علوم ثبت نام می‌شدند دو ستاره درج می‌شد.

به برخی دانشجویان هم که حق تحصیل از آنان سلب شده بود توضیحی داده نمی‌شد. این گروه از دانشجویان که در عمل اجازه ورود به دانشگاه نداشتند، خودشان را دانشجویان «سه‌ستاره» نامیدند اما وزیر علوم دولت احمدی‌‌‌نژاد این موضوع را رد کرد و اعلام کرد که حتی یک دانشجوی ستاره‌دار ثبت‌نام‌نشده در کشور وجود ندارد.

در مناظرات انتخاباتی سال ۸۸، از آمار ۷۰۰ هزار نفر دانشجوی ستاره‌دار صحبت شد و البته احمدی‌نژاد گفت ستاره‌دار کردن دانشجویان از سال ۸۰ و در دوره وزارت مصطفی معین اتفاق افتاده است. ممانعت از تحصیل به سال‌های اخیر هم کشیده شده و محمود صادقی نماینده سابق مجلس در سال ۹۶ گفته بود «۱۲ نفر در مقطع دکتری و ۱۵ نفر هم در مقطع ارشد، مردود شده و اجازه ادامه تحصیل ندارند.»

حالا در آخرین اظهارنظرها محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس، دولت را تصمیم‌گیر نهایی در مورد این لایحه دانسته و گفته «هر دولت جدیدی که روی کار می‌آید بر اساس قانون اساسی و قوانین مدنی کشور می‌تواند لوایحی که در مجلس است را پس بگیرد یا اجازه کار روی آن‌ها را به مجلس دهد.»

بنا به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کسانی می‌توانند در دانشگاه تحصیل کنند که به جز شرایط علمی، شرایطش مذهبی، سیاسی و اخلاقی نیز داشته باشند و همین مصوبه باعث شده که سالانه تعدادی که آمار دقیق آن نامشخص است از تحصیل باز بمانند. ستاره‌دار شدن دانشجویان با بهانه‌های مختلف سیاسی صورت می‌گیرد و اقلیت‌های مذهبی نیز بخشی از محروم شدگان از تحصیل هستند. پس گرفتن این لایحه از سمت دولت رئیسی نشان از این دارد که رویه گزینش دانشجویان و جلوگیری از حق تحصیل همگانی ادامه پیدا خواهد کرد.

همچنین بخوانید:  جنگ قانونی علیه دسترسی آزاد به دانش در هند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗