skip to Main Content
بل‌هوکس، فمنیست پیشگام ضدنژادپرستی در گذشت
جامعه کیوسک

در سن ۶۹ سالگی

بل‌هوکس، فمنیست پیشگام ضدنژادپرستی در گذشت

نویسنده، فعال اجتماعی، منتقد، استاد دانشگاه فمنیست آفریقایی‌تبار آمریکایی، فگلوریا جین واتکینز، با نام مستعار «بل هوکس» (bell hooks) روز گذشته در سن ۶۹ سالگی درگذشت. این خبر عصر دیروز توسط دختر خواهر او در توییتر اعلام شد.

او که متولد ۱۹۵۲ شهر بسیار کوچکی در ایالت کنتاکی بود، تا به حال ۳۰ کتاب در موضوعات نژاد، فمنیسم، سرمایه‌داری و اینترسکشنالیتی (درهم‌تنیدگی) را منتشر کرده است و از دید بسیاری از منتقدین فمنیست، کتاب «آیا من زن نیستم؟» او یکی از تاثیر‌گذارترین متون دهه‌ ۸۰ آمریکا بوده است. این کتاب که نامش را از سخنرانی یک فعال آفریقایی‌تبار حقوق زنان در اوائل قرن ۱۹ آمریکا وام گرفته‌است مشخصا به تبعیض‌ها و نابرابری‌هایی می‌پردازد که زنان آفریقایی‌تبار در پروسه‌ی جنبش‌های مدنی دهه‌ی شصت و هفتاد قرن بیستم آمریکا متحمل شده‌اند؛ چه از سوی حاکمیت، چه از طرف همسنگران مذکر خود. 

از آثار مهم دیگر او با موضوع نژاد، فمنیسم، عشق و جنسیت می‌توان به «از حاشیه به مرکز» (۱۹۸۴)، «همه‌چیز درباره‌ی عشق: دیدگاه‌های نوین» (۲۰۰۰) و «ما واقعا باحالیم: مردان سیاه و مردانگی» (۲۰۰۴) اشاره کرد.

بل هوکس از سال ۲۰۰۴ در تنها کالج بدون شهریه‌ی آمریکا – با نام بِریا- که در منطقه‌ی آفریقایی‌تبار نشین کنتاکی واقع شده‌است، تدریس می‌کرد. او در کارنامه‌ی خود تعداد زیادی یادداشت تصویری دارد که لیست‌ آن‌ها در این صفحه‌ی آی‌ام‌دی‌بی در دسترس است. برخی از آن‌ها را می‌توان به صورت تکه تکه شده در این پلی‌لیست یوتیوب تماشا کرد.

همچنین بخوانید:  مخالفت اداره منابع طبیعی مازندران با انتقال آب خزر
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗