skip to Main Content
«کسی‌ که به دنبال آلات موسیقی است از ایران برود»
جامعه سیاست کیوسک

یک نماینده مجلس:

«کسی‌ که به دنبال آلات موسیقی است از ایران برود»

سیدکاظم موسوی نماینده مجلس درباره ممنوعیت ورود آلات موسیقی گفته «ورود آلات موسیقی به کشور به صلاح نیست چون کشور ما جمهوری اسلامی است. چرا باید با وجود این همه شهدا و علمایی که داریم آلات موسیقی به کشور وارد شود؟»

این نماینده مجلس به دیدبان ایران گفته «آلات موسیقی که جزء کالای اساسی نیست که ما ورودش را الزامی بدانیم. عینک آفتابی و یا آلات موسیقی باشد یا نباشد هیچ تفاوتی در زندگی مردم ایجاد نمی‌کند. اگر افرادی که به دنبال آلات موسیقی یا امیال شخصی‌خودشان هستند، کشورهای دیگر هستند می‌توانند از ایران بروند.»

او گفته «بنده صلاح نمی‌دانم که این لوازم به کشور وارد شود. بنده و همکارانم به عنوان خادم مردم دغدغه شب و روز ما فقط معیشت مردم است.»

چند روز پیش خبر توقیف ۱۱ کانتینر آلات موسیقی در گمرکات مرزی ایران شنیده شد. مهدی میراشرفی رئیس گمرک ایران در این مورد گفته بود «این کالا جزو کالاهای گروه چهاری است که ورود آن به کشور ممنوع است اما به استناد برخی آرا مراجع قضائی قرار بوده که با پرداخت دو برابر حقوق و عوارض ترخیص شود.»

از طرفی ‏قوانین جدیدی در باغ رضوان (قبرستان) اصفهان حاکم شده است. در بنری نصب شده از سمت روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان نوشته شده «برگزاری مجالس ترحیم نامتعارف و پخش هرگونه موسیقی و استفاده از آلات و ادوات موسیقی اعم از نی، دف.. در آرامستان باغ رضوان و آرامستان‌های محلی ممنوع است.»

اگرچه در مورد ممنوعیت ورود آلات موسیقی برخی مسئولان آن را به واردات «کالاهای ضروری» در هنگام تحریم‌ها نسبت می‌دهند، اما تحریم و ممنوعیت و محدودیت‌ موسیقی سال‌ها است که در ایران وجود دارد. چندی پیش انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در بیانیه‌ای نوشت: « پیشنهاد ما رفع ممنوعیت نمایش ساز از سیمای ملی است. حقی که سال‌هاست بی‌هیچ توجیه قانونی، شرعی و اخلاقی از اهالی موسیقی دریغ  شده است.» 

اجرای کنسرت‌های زنده، انتشار آلبوم‌های موسیقی، آموزش موسیقی، نمایش ساز، نواختن و پخش موسیقی در فضای عمومی و البته خوانندگی زنان از جمله‌ محدودیت‌هایی‌ست که دهه‌های گذشته در کشور اعمال شده و البته خوانندگان و نوازندگان به طرق مختلف از تن دادن به آنها سر باز زده‌اند. حالا مسئولان در تلاش برای ایجاد بیشتر محدودیت‌های اجتماعی واردات ساز را ممنوع کرده‌‌اند.

همچنین بخوانید:  سد گتوند حیات کارون را تهدید می‌کند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗