skip to Main Content
«انتقال آب به کویر مرکزی را با حیله‌گری موفقیت صنعتی نامیدند»
زمین کیوسک

«انتقال آب به کویر مرکزی را با حیله‌گری موفقیت صنعتی نامیدند»

یک استاد دانشگاه می‌گوید انتقال آب از دریای عمان به وسط کویر برای رونق صنایع آب‌بر کویری یک فاجعه بزرگ است که با حیله‌گری آن‌را به‌عنوان یک موفقیت صنعتی یاد می‌کنند؛ در حالی‌که باید صنایع فولادی را در حاشیه خلیج‌فارس احداث کنند.

حسین راغفر در مورد مصرف آب در بخش صنعت گفته «بخش قابل‌توجهی از ظرفیت آبی کشور برای تولید صنعتی مصرف می‌شود و این در حالی است که اولویت با شرب است؛ احداث کارخانه‌های فولادی و پتروشیمی در مناطق خشک و کویری کشور از دلایل اتلاف منابع طبیعی و منابع مالی کشور است که امروز باعث شده جامعه ما در این بحران دست و پا بزند و اسیر آن باشد».

این اقتصاددان افزوده «برای نمونه در خراسان رضوی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری ۷ کارخانه فولاد وجود دارد که با ظرفیت ۱۵ یا ۲۰ درصد خود فعالیت می‌کنند. یا در شهر یزد شاهد رشد بی‌سابقه صنایع سرامیک و فولاد هستیم. شاهد بودیم که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری که روسای جمهور از آن مناطق آمدند صنایع آب و برق در آنها ایجاد شده در حالی که منابع ارزی و ریالی آن باید صرف استقرار این صنایع در مناطق حاشیه خلیج فارس می‌شد. هزینه کشور صرف لوله‌کشی برای انتقال آب به کویر ایران می‌شود به طوری که به ازای هر متر مکعب ۲ دلار هزینه و نیاز به انرژی و برق دارد در حالی‌که اصلی‌ترین مسئله این مناطق، آب شرب آنها است».

راغفر درباره مصرف آب در بخش کشاورزی گفته «علی‌رغم محدودیت دسترسی به منابع آب، شاهد اقدامات گسترده سیاسی بوده‌ایم که به تخریب منابع آب کشور کمک کرده است. از سال ۳۸ تا ۹۴ آمارها حکایت از این دارد که سهم سرمایه ناخالص در کشور در حوزه کشاورزی تنها ۳ تا ۵ درصد بوده است و این نشان می‌دهد که چقدر سیستم‌های کشاورزی ایران منسوخ و قدیمی است».

همچنین بخوانید:  «جغرافیای ایران در مرز فروپاشی است»

استاد دانشگاه الزهرا توضیح داده «ما منابع آبی خود را به هندوانه، خیار، سیب، انگور و.. تبدیل کرده و صادر می‌کنیم، بدون اینکه باعث توسعه تکنولوژی در کشاورزی شود. منابع حاصل از این فعالیت‌ها هم از کشور خارج می‌شود که دلیل آن سیاست‌هایی است که در سه دهه اخیر باعث چپاول منابع کشور و خروج آن و همچنین افزایش ناامنی برای سرمایه‌گذاری شده است».

سدسازی‌های پرشمار، پروژه‌های انتقال آب، سیستم ناکارآمد کشاورزی با شعار خودکفایی و گسترش صنایع آب‌بر مانند فولادسازی که اغلب در مناطق خشک وکویری قرار دارند در کنار تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها، باعث ایجاد ‌کم‌آبی و تنش‌های آبی در سراسر کشور شده است.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗