skip to Main Content
واگذاری سهام هپکو به شرکت‌های دولتی
اقتصاد کیوسک

واگذاری سهام هپکو به شرکت‌های دولتی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی گفت: قرار است برای عبور از بحران، سهام شرکت هپکو به شرکت‌های دولتی مثل ایدرو و یا کنسرسیوم معدنی واگذار شود؛ هم‌اکنون نیز قرارداد سهام‌دار آن نیز فسخ شده است.

بهروز اکرمی با اشاره به اعتراضات کارگری در استان اظهار کرد: موضوعات اقتصادی در دو بخش تقسیم می‌شوند؛ نخست موضوعات ریشه‌ای و دوم موضوعات ظاهری که همه آن را می‌بینند. یکی از مشکلات کنونی در اقتصاد ریشه‌ای مسائل مربوط به تحریم است که به گفته خود دشمنان بی‌سابقه‌ترین، هوشمندانه‌ترین و گسترده‌ترین تحریم تاریخ است؛ این شرایط حتماً بر مسائل اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی تصریح کرد: هرچند خود خصوصی‌سازی نیز دچار مشکلاتی بوده و هیچ‌کس منکر آن نیست اما توجه به اصل اهلیت و صلاحیت خریداران سهام شرکت‌ها یکی از موارد بسیار مهم‌ است که در واگذاری‌ها رعایت نشده است. در هپکو نیز این مسئله وجود دارد که خریداران سهام آن اهلیت نداشته‌اند، همه بنگاه‌های دولتی واگذارشده به بخش خصوصی از یک مشکلی که کمتر به آن پرداخته شده رنج می‌برند؛ این بنگاه‌ها ساختار دولتی داشته و بر اساس ساختار دولتی شکل گرفته‌اند، بر همین اساس گاه در آن‌ها مازاد نیرو مشاهده می‌شود. : در بنگاه‌های اقتصادی با ساختار دولتی بهره‌وری بسیار پایین بوده و در کنار آن هزینه‌های تولید بسیار بالا است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی ادامه داد: ساختار دولتی در کنار بهره‌وری پایین و هزینه‌های تولید بالا در کنار هم در واحدهای واگذار‌شده مشکلاتی ایجاد کرده‌اند. زمانی که این واحدها دولتی بودند، در صورت زیان‌ده‌بودن با تزریق اعتبار مشکل آن برطرف می‌شد. تا چه زمانی می‌توان یک بیمار را با مسکن آرام کرد؛ راهکار برطرف‌کردن مشکل واحدهای این‌چنینی بازگشت مجدد به دولت نیست.

همچنین بخوانید:  شکایت نکاچوب از یک خبرنگار به علت افشای برداشت غیرقانونی از جنگل

او تصریح کرد: راهکار برون‌رفت از بحران کنونی در شرکتی مثل هپکو اصلاح ساختار، اهلیت خریدار و کاهش هزینه‌های تولید است؛ باید به‌جای بازگرداندن هپکو به دولت، بیماری آن درمان شود. بر همین اساس قرار است برای عبور از بحران، سهام شرکت هپکو به شرکت‌های دولتی مثل ایدرو یا کنسرسیوم معدنی واگذار شود؛ هم‌اکنون نیز قرارداد سهام‌دار آن فسخ شده است.

هپکو برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت مزایده به شرکتی تحت عنوان «واگن‌سازی کوثر» واگذار شد. اما به دلیل موفق نبودن این واگذاری و ضرر و زیان و نیز لطمه جدی به شرکت، دوباره در سال ۹۵ شرکت «هپکو» از مالکیت «واگن‌سازی کوثر» خارج و به شرکت «هیدرواطلس» واگذار شده است. اما امروز سهام هپکو، یکی پیشتازان کارخانجات ماشین‌سازی صنعتی در ایران به دلیل وضعیت نامناسب مالی و همچنین عدم شفافیت آن طبق قوانین بازار بورس و اوراق بهادار در این بازار پذیرفته نشده است و کارگران در اعتراضات خود که دوباره از ابتدای شهریور امسال آغاز شده، اعلام کردند این شرکت از ابتدای سال هیچ تولیدی نداشته است.

یک نظر
  1. زنده کردن هپکو کاری نداره که
    حتی می تونه از گذشته هم سودمند تر باشه در زمان خیلی کوتاه مدت …

    راهکار : یه مدیر و مهندس دلسوز و قرارداد و حمایت و تبلیغ تا بیفته رو غلطک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗