skip to Main Content
۸ میلیون نفر توان خرید دارو را از دست خواهند داد
اقتصاد سیاست کیوسک

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

۸ میلیون نفر توان خرید دارو را از دست خواهند داد

رئیس انجمن اقتصاد سلامت می‌گوید «اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند ۸ میلیون نفری که بیمه نیستند توان خود برای خرید دارو را به‌کلی از دست خواهند داد.»

محمدرضا واعظ مهدوی گفته «با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت دارو ۴ برابر خواهد شد. امکان دارد بیمه‌ها نتوانند هزینه دارو بعد از حذف ارز ترجیحی را پرداخت کنند. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند عملا دارو از زیرمجموعه بیمه خارج خواهد شد.»

در چنین شرایطی، ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته «در قانون ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی پیش‌بینی شد اما دولت قبل آن را در ۵ ماه مصرف کرد. تلاش می‌کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را به جای دلالان به مردم بدهیم. ما در این قضیه مردم را غافلگیر نخواهیم کرد.»

اواسط آبان ماه بود که دولت برای برنامه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، لایحه‌ای را به مجلس فرستاد که با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد؛ یک روز پیش از فرستادن لایحه به مجلس، ابراهیم رئیسی با تعدادی از اقتصاددانان در مورد حذف ارز ترجیحی جلسه‌ای برگزار کرد که در آن جلسه اقتصاددانان مخالف حذف ارز دولتی، اثرات تورمی چنین تصمیمی را به او گوشزد کردند. 

طرح دو فوریتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که از سوی دولت به مجلس تقدیم شده بود در صحن علنی رای نیاورد. در این مورد محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادعا کرده بود مجلس و دولت به دنبال بهترین تصمیم برای موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و گفته بود «در مجلس و دولت بحثی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و فقط نحوه تخصیص آن تغییر خواهد کرد.»

درباره اثرات منفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر وضعیت سلامت و درمان جامعه هشدارهای فراوانی داده شده است؛ از جمله یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفته بود «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو، موجب گرانی بیش از حد دارو و درمان کارگران می‌شود؛ یادمان باشد داروهای خارجی و باکیفیت شیمی درمانی و بیماران خاص مدت‌هاست از شمول بیمه خارج شده‌اند و با حذف ارز دولتی، این داروها گران‌تر خواهند شد.»

حالا صحبت‌های رئیسی نشان از تصمیم جدی دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد؛ در حالی‌که به نظر می‌رسد هدفگذاری حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یا کاهش میزان تزریق آن و تاثیرش بر نرخ تورم و قیمت‌گذاری کالاهای پرمصرف مانند اقلام مندرج در سبد بهداشت و درمان، می‌تواند تعادل قیمت‌ها را بیش از پیش برهم بریزد و شرایط زندگی را برای بخش‌های بزرگی از جامعه دشوارتر از شرایط کنونی کند.

همچنین بخوانید:  از هر دو گفته فاکس‌‌نیوز یکی دروغ است
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗