skip to Main Content
«تنظیم بازار» الکترونیک بدون وجود زیرساخت‌ها  
اقتصاد جامعه کیوسک

فروش کالاهای اساسی از طریق سامانه

«تنظیم بازار» الکترونیک بدون وجود زیرساخت‌ها  

دولت به هدف «تنظیم بازار» از شهروندان خواسته تا برای بهره‌مندی از سوبسید کالاهای اساسی، از اپلیکیشن بازرگام استفاده کنند تا کالای مد نظر خود را از طریق این سامانه در کمتر از ۲۴ ساعت با قیمت مصوب دریافت کنند. این درحالی‌ست که در درجهٔ اول معلوم نیست آیا همهٔ شهروندان بدون پرداخت هزینه‌ٔ اضافی به این اپلیکیشن دسترسی دارند و همچنین مشخص نیست که طی چه پروسهٔ اداری توزیع ارزاق «تنظیم بازار» به شرکتی خصوصی واگذار شده است.

گفته شده که «خرید از این سامانه هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب در بر ندارد یعنی افراد تنها باید قیمت نهایی کالا را بپردازند و جز آن هزینه‌ای پرداخت نمی‌‌کنند. همچنین محدودیتی برای عرضه در این سامانه وجود ندارد، اما برای جلوگیری از احتکار و دلالی هر شخص سمهیه مصرف سالانه‌ای دارند.»

طبق برنامه‌ریزی که شده افراد می‌توانند سالانه مقدار مشخصی کالا با قیمت دولتی خریداری کنند و مازاد مصرف خود را باید از بازار و با قیمت آزاد بخرند و به نظر می‌رسد که قرار است امتیاز توزیع این اقلام در دست شرکتی خصوصی با نام «گروه تعاونی پیشگامان» باشد. در صورت صحت چنین فرضی، اپلیکیشن بازرگام بدون خرج تبلیغات و تنها با استفاده از امتیاز اجرای طرح تنظیم بازار اینترنتی، تعداد قابل توجهی کاربر به دست آورده است و احتمالا از قِبَل آن، سود هنگفتی به جیب خواهد زد.

عرضهٔ کالاهای اساسی از مسیر آنلاین و سامانه الکترونیک در حالی است که نمایندهٔ مجلس چند روز پیش در تذکر شفاهی درباره سرعت اینترنت به وزیر ارتباطات گفته بود «سرعت اینترنت برخلاف وعده‌های شما نه تنها افزایشی نیافت بلکه کاهش پیدا کرد و بسیاری از کسب وکار‌ها صدمه دید. آقای وزیر لطفا پای تان را از روی سیم بردارید.»

از طرفی دیگر دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند در ایران عادلانه نیست و حتی بسیاری از دانش‌آموزان با مجازی شدن کلاس‌های درس مجبور به ترک تحصیل شدند. محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش وقت در بهمن ماه سال پیش گفته بود «همه همکاران ما می‌دانند که حداکثر سه تا سه‌ونیم میلیون دانش‌آموز به شاد دسترسی ندارند.»

گفتنی است که چندین ماه است کاربران فضای مجازی از کندی سرعت اینترنت در ساعات مختلف شبانه‌روز انتقاد دارند از طرفی با همه‌گیری کرونا که ضرورت استفاده از اینترنت بیش از گذشته نمود پیدا کرد مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد شد. حالا اصرار دولت برای الکترونیکی کردن فروش کالاهای اساسی در حالی که بسیاری از مردم در شهرها و روستاهای مختلف زیرساخت اینترنت مناسب ندارند و حتی دانش استفاده از اینترنت به شدت پایین است، سوال‌برانگیز شده است. 

همچنین بخوانید:  کرونا و اقشار فقیر جامعه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗