skip to Main Content
سد تنگ‌سرخ ۳۰۰ هزار نفر را آواره می‌کند
جامعه سیاست کیوسک

سد تنگ‌سرخ ۳۰۰ هزار نفر را آواره می‌کند

شبکه تشکل‌های‌ محیط زیست و منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، خواستار بررسی ابعاد آسیب‌زای ساخت سد تنگ‌سرخ بر روی رودخانه بشار شدند.

پیام ما نوشت که اعضای شورای هماهنگی شبکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در ۲۲ استان از این بیانیه حمایت کرده‌اند. تشکل‌های امضاکننده با اشاره به پروژه احداث سد تنگ‌سرخ نوشته‌اند «در یک قانون‌شکنی آشکار و بر خلاف نص صریح قانون، بدون داشتن مجوزهای لازم از سازمان محیط‌زیست، از سال ۱۳۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده و در دوره فترت سازمان محیط زیست و پس از پیشرفت ادعایی ۳۵ درصدی (که صحت همین پیشرفت ادعایی هم مورد سوال است) مجوز ساخت آن از سوی سازمان محیط‌زیست صادر شده.»

در این بیانیه تاکید شده که ساخت این سد زندگی بیش از ۳۰۰ هزار نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و رونوشت این بیانیه برای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ارسال شده است.

به گفته فعالان محیط زیست منطقه رودخانه بشار که سد روی آن ساخته می‌شود، تامین‌کننده اصلی آب آشامیدنی و کشاورزی صدها هزار نفر است و ساخت سد تنگ‌سرخ باعث کوچ اجباری مردم منطقه می‌شود. به گفته یوسف مرادی فعال کهگیلویه و بویراحمدی حوزه محیط‌زیست «این سد ارزیابی محیط زیستی ندارد و اختصاص بودجه به آن ممنوع است، همچنین مهم‌ترین منبع آبی حیات‌وحش دنا را خشک می‌کند و کشاورزی پایین دست رودخانه بشار را نابود و باعث کوچ اجباری ده‌ها هزار نفر می‌شود.

با این که هشدارهای بسیاری در مورد ساخت سد داده شده اما در سفر ابراهیم رئیسی به یاسوج و در بازدیدی که از پروژه احداث سد تنگ سرخ داشت، بر تسریع در روند احداث سد تاکید کرد.

وزیر نیرو که در این سفر همراه او بود با اشاره به اعتبار اختصاص یافته از محل ماده ۵۶ برای تسریع در روند اجرایی سد تنگ سرخ، گفته بود «تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری را شروع کنیم و در واقع سعی بر این بوده که کار در تمامی جبهه‌ها فعال باشد.»

چندی پیش هم مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در جواب مخالفان ساخت سد گفته بود «منتقدان سد تنگ سرخ پس از ۱۱ سال از خواب بیدار شده‌اند. اگر در اجرای سد تنگ سرخ در ۱۱ سال سئوال می‌‌کردند شاید مخالف اجرا می‌بودم اما اکنون پروژه در حال اجراست و مردم آن منطقه نسبت به زندگی تغییر ایجاد کردند و هزینه‌های زیادی در این سد صرف شده‌ است.»

با این که در مورد پروژه‌های «توسعه» محیط‌زیستی مانند سدسازی‌ها و پروژه‌های انتقال آب هشدارهای بسیاری از سمت کارشناسان و فعالان محیط‌زیستی داده می‌شود و امروز نتایج مخرب این پروژه‌ها در اصفهان و خوزستان بیش‌از پیش مشهود است، اما مسئولان اصرار بسیار بر ادامه این روندهای آسیب‌زا دارند. 

همچنین بخوانید:  مکزیک یک پزو هم برای ساخت دیوار نمی‌پردازد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗