skip to Main Content
«نیرویی که امنیت شغلی داشته باشد، زبانش دراز می‌شود»
جامعه سیاست کیوسک

«نیرویی که امنیت شغلی داشته باشد، زبانش دراز می‌شود»

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید از نظر وزارت بهداشت کادر سلامت نه اهمیت دارد و نه اولویت؛ شریفی مقدم به ایلنا گفته «یک ماه پیش، وزیر بهداشت که خود یک عضو هیات علمی است، نامه نوشت و از دولت خواست که حقوق اعضای هیات علمی علوم پزشکی افزایش پیدا کند. بنابراین آنجا که منافع خودشان را دربرمی‌گیرد، درخواست افزایش حقوق می‌کنند اما کادر سلامت نه اهمیت دارد و نه اولویت. این حاصل چنبره انداختن پزشک‌سالاری بر نظام درمان است».

او معتقد است که کادر سلامت از رقابت بر سر حقوق و دستمزد جامانده در حالی‌که باید مشمول فوق العاده خاص با ضریب مناسب شوند؛ نیروهای غیرهیات علمی خواهان پرداخت فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ هستند و «این خواسته از این جهت مطرح شده که ضریب ۳ می‌تواند در ترمیم حقوق و خروج از خط فقر کمک حال باشد. در قانون مدیریت خدمات کشوری تاکید شده که مشاغل حساس و پرخطر مشمول اجرا با ضریب ۳ شوند».

دبیرکل خانه پرستار ضمن انتقاد از سیستم مالیاتی کشور می‌گوید «مجلس برای چندرغاز افزایش حقوق پرستاران ۱۵ درصد مالیات وضع می‌کند اما برای اعضای هیات علمی و قضات، تا سقف ۴۸ میلیون تومان معافیت مالیاتی را در نظر می‌گیرد و بعد برای حقوق‌های ۴۸ تا ۹۶ میلیون ۱۰ درصد مالیات در نظر می‌گیرد. در واقع نام مالیات را پیش می‌اندازند تا حقوق و کارانه ۱۰۰ میلیون تومانی و حتی ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیونی را با مالیات ۲۰ و ۲۵ درصدی توجیه کنند».

در حالی که سال گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد ۳۰ هزار نیرو در این وزارتخانه استخدام می‌شوند که از این تعداد ۵۰ تا ۷۰ درصد پرستار خواهند بود، اما دولت هنوز زیر بار استخدام نرفته و در شرایطی که لایحه بودجه در حال تنظیم است، برای تامین مالی این استخدام‌ها برنامه‌‌ریزی صورت نگرفته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ در نامه‌ای از وزیر بهداشت خواسته که با توجه به تامین نشدن اعتبار استخدام و تبدیل وضعیت کارکنان، برنامه‌های خود را در این حوزه متوقف کند.

به گفته دبیرکل خانه پرستار وزارت بهداشت دولت گذشته در شرایط بروز امواج سهمگین کرونا، از ظرفیت‌های استخدام ۸۹ روزه استفاده می‌کرده و بعد از ۹۰ روز که موج کرونا، آرام می‌شده، نیروها از کار اخراج می‌شدند. شریفی مقدم می‌گوید «۱۰۰ هزار پرستار بیکارند و نیمی از پرستاران شاغل نیز قرارداد موقت دارند. از نظر برخی مدیران، نیرویی که امنیت شغلی داشته باشد، زبانش دراز می‌شود».

همچنین بخوانید:  گسترش مناطق آزاد بهانه‌ای برای حذف قانون کار
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗