skip to Main Content
آموزش روش‌های پیشگیری به رزیدنت‌های زنان و زایمان متوقف شد
جامعه سیاست کیوسک

با اجرای قانون «جوانی جمعیت و تعالی خانواده»

آموزش روش‌های پیشگیری به رزیدنت‌های زنان و زایمان متوقف شد

نایب رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان به ایلنا خبر داده در راستای طرح افزایش جمعیت، ارائه روش‌های پیشگیری در آموزش و امتحان رزیدنت‌هایی که در حال گذراندن دوره تخصص زنان و زایمان هستند، بسیار کمرنگ شده و ارائه فراگیر آن‌ در مراکز بهداشتی هم متوقف شده است.

مریم کاشانیان می‌گوید اگر به‌دنبال عواملی باشیم که زمینه‌ساز کاهش فرزندآوری می‌شوند، روش‌های پیشگیری از بارداری مطلقا در آن به حساب نمی‌آید؛ «تا وقتی مشکلات اقتصادی و اجتماعی حل نشود، مطلقا نمی‌توانیم زوجین را به بارداری تشویق کنیم».

این پزشک گفته «سرطان‌ها، بیماری‌های مقاربتی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و خشونت‌های جنسی از مسائلی است که موجب بروز مشکل در باروری زنان می‌شود و در بسیاری از این موارد، روش‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند به‌عنوان پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی یا کنترل و درمان بیماری مورد استفاده قرار بگیرند».

نایب رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان هشدار داده که بارداری‌های ناخواسته می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد؛ «بارداری‌های ناخواسته جزو حاملگی‌های پرخطر محسوب می‌شوند، به این دلیل که هم تمایل برای سقط جنایی در این دسته از بارداری‌ها زیاد است، هم در بسیاری از موارد ممکن است زنان بیماری زمینه‌ای داشته باشند و به این دلیل که ناخواسته باردار شده‌اند، خود آن بیماری زمینه‌ای بر سلامت جنین و مادر تاثیر بگذارند.»

کاشانیان تاکید کرده «افراد با حاملگی ناخواسته به سقط‌های غیر قانونی روی می‌آورند که می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی داشته باشد، حتی باعث مرگ زن یا از دست دادن قدرت باروری همیشگی او بشود. از طرفی می‌تواند زمینه ایجاد بیماری‌های جسمی فراوان دیگری را هم فراهم کند.»

این پزشک گفته «اقلام روش‌های پیشگیری از مراکز بهداشتی جمع‌آوری شده و خیلی از زنان که بیماری‌های جسمی شدیدی دارند و اجازه بارداری به آن‌ها داده نمی‌شود از دریافت روش‌های پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشتی محروم هستند. تهیه این اقلام از مراکز خصوصی هزینه‌بر است.»

پیش از این نیز عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز هشدار داده بود که محدودیت‌ استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در طرح جوانی جمعیت، موجی از بیماری‌های مقاربتی و ایدز را ایجاد خواهد کرد. «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به‌رغم این مخالفت‌ها، توسط رئیس دولت برای اجرا به وزارتخانه بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ابلاغ شده است.

همچنین بخوانید:  جنسیت، سیاست و داغ ننگ
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗