skip to Main Content
مازوت یا گازوئیل هر دو عامل آلودگی هوا
جامعه سیاست کیوسک

مازوت یا گازوئیل هر دو عامل آلودگی هوا

آلودگی هوا چندین شهر را فرا گرفته و مسئولان از برخورد با مازوت‌سوزی صحبت می‌کنند در حالی که سوخت گازوئیل نیز به همان میزان در آلودگی هوا نقش دارد.

ایسنا نوشته «در حالی بر خودداری از مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع استان تاکید می‌شود که به گفته حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران سوخت آلوده نیروگاه‌ها را نباید به مازوت منحصر کنیم چون ممکن است خیلی محل‌های اطراف تهران مازوت مصرف نکنند و گازوئیل بسوزانند ولی این گازوئیل از نظر آلایندگی کمتر از مازوت نباشد.»

از سال گذشته و با تشدید آلودگی هوا حساسیت‌ها درباره مصرف مازوت درنیروگاه‌ها و صنایع کشور به‌ویژه تهران بیشتر شده. در آن زمان مازوت‌سوزی در تهران تکذیب شد اما دی ماه استفاده از این سوخت در تهران تایید شد و مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، از ارسال نامه به دادستانی به منظور جلوگیری از مصرف مازوت خبر داد.

امسال آلودگی زودتر از سال‌های قبل و در شهرهای دیگر از جمله کرمانشاه شدت گرفته است. به گفته کارشناسان افزایش میزان آلودگی می‌تواند دو منشا مختلف داشته باشد، تردد خودروهایی که گازوئیل می‌سوزانند یا مازوت و گازوئیلی که به دلایل مختلف در نیروگاه‌های اطراف شهر می‌سوزد.

چند ماه پیش جواد اوجی وزیر نفت گفته بود «با توجه به این که پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) روزانه با ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌رو شویم، طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.»

همچنین وزیر نفت پیشین سال گذشته گفته بود «مایل نیستیم مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم، ولی گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل داده می‌شود.»

تصمیم وزارت نفت برای استفاده از سوخت مایع به عنوان جایگزین خطرات زیادی در پی دارد. به گفته یوسف رشیدی کارشناس آلودگی هوا «گازوئیل و مازوت سوخت‌های مایعی هستند که در نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نسبت به سوخت گاز طبیعی ذرات معلق بیشتری تولید می‌کنند.»

گفتنی است بر اساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند و نمی‌تواند از سوخت مایع استفاده کند.

 

همچنین بخوانید:  وضعیت استثنایی؛ سرمشق حکمرانی در عصر ما
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗