skip to Main Content
«موج تازه‌ای از ایدز و بیماری‌های مقاربتی در راه است»
جامعه سیاست کیوسک

تبعات طرح جوانی جمعیت

«موج تازه‌ای از ایدز و بیماری‌های مقاربتی در راه است»

عضو کمیته کشوری مبارزه با ایدز هشدار داده که محدودیت‌ استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری در طرح جوانی جمعیت، موجی از بیماری‌های مقاربتی و ایدز را ایجاد خواهد کرد.

مردانی به ایلنا گفته «مسئله مهم در کنترل ایدز در ایران مساله آموزش روش‌های پیشگیری از اچ‌آی‌وی و عفونت‌های مقاربتی است. در هر جامعه‌ای که بیماری‌های مقاربتی افزایش پیدا کرد، پس از آن بیماری ایدز نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر نیز با توجه به محدودیت‌هایی که برای استفاده افراد از روش‌های پیشگیری به کار می‌برند که فرزندآوری را تشویق کنند، تعداد زیادی به بیماران مقاربتی افزوده و منجر به موجی از بیماری اچ‌آی‌وی خواهد شد».

او تاکید کرده «زمانی که روش‌های پیشگیری ممنوع شود، افراد به هرحال دیگر از آنها استفاده‌ای نمی‌کنند و به بیماری‌هایی مانند ایدز دچار می‌شود. طرح جوانی جمعیت کوششی را که سال‌ها برای نهادینه شدن این مساله در کشور صورت گرفت که یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی از جمله اچ‌آی‌وی استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است، خدشه‌دار می‌کند و جوانان ما را به بیماری اچ آی وی بسیار آسیب‌پذیر می‌کند و بیماری اچ‌آی‌وی افزایش پیدا می‌کند».

مردانی استفاده از کاندوم را یکی از سدهای حفاظتی بسیار مهم برای جلوگیری از بیماری‌های سوزاک، کلامیدیا و عفونت‌های منتقله از طریق روابط جنسی می‌داند و گفته «افراد زمانی که کاندوم را در دسترس نداشته باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. این طرح کاملا غیرکارشناسی است و به نظر می‌آید حتی با تایید شورای نگهبان دوباره باید پس گرفته شود و بر روی آن کار شود. چند متخصص اطفال و ژنتیک بر این طرح کار کرده‌اند؟!».

پیش از این نیز یک کارشناس بهداشت هشدار داده بود «ندادن لواز‌م جلوگیری از بارداری به مادران مانند کاندوم می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد، اجرای طرح جوانی جمعیت و عدم ارائه خدمات جلوگیری از بارداری در نهایت می‌تواند تبعاتی همچون بیماری‌های مقاربتی داشته باشد».

رییس اداره ایدز و کنترل بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت سال گذشته گفته بود «بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ ماه نخست سال ۹۹ حدود ۵۰ درصد انتقال ایدز از راه جنسی و ۲۳ درصد از طریق اعتیاد تزریقی است».

 

همچنین بخوانید:  «جمع‌آوری وسایل پیشگیری از بارداری به شیوع اچ‌آی‌وی ربطی ندارد»

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗