skip to Main Content
بازگشت مصوبه‌ای که باغ‌های تهران را نابود کرد
جامعه سیاست کیوسک

مهدی چمران نگران «قفل شدن ساختمان‌سازی‌ها»

بازگشت مصوبه‌ای که باغ‌های تهران را نابود کرد

رئیس شورای شهر تهران به دنبال احیای مصوبه «برج باغ» است که در طی بیش از یک دهه بسیاری از باغ‌ها را نابود کرد؛ مهدی چمران گفته «اینکه ممکن است در زمینی درخت قطع بشود یا نه به نوع ساخت بستگی دارد که آیا سازنده می خواهد درخت را قطع کند یا خیر، چرا که قطع درخت که منجر به خشک شدن آن شود جریمه پنج برابری دارد».

او توضیح داده «مصوبه گذشته شورای شهر در خصوص باغات در شورای پنجم اصلاح شد و به آن مصوبه گذشته حملات زیادی کردند که باغات را از بین برده در حالی که اینگونه نبود و همه ساختمان‌سازی‌ها قفل شد»‌.

چمران در مورد بازگشت به مصوبه قبلی گفته «نمی گویم به مصوبه قبلی باز گردیم، بیش از ده سال آن را اجرا کردیم تجربیاتی داریم و نیاز به اصلاحاتی دارد و باید به صورتی باشد که تخلف نکنند».

این اولین بار نیست که چمران در دفاع از مصوبه برج باغ‌ها صحبت می‌کند. در تیرماه ۱۴۰۰ چمران در نشست خبری اعلام کرد «نمی‌شود در باغات ساخت و ساز نکرد، همه شهرداری‌ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند و ما هم استفاده خواهیم کرد».

مصوبه برج‌باغ‌ها یکی از مصوبات دوره دوم شورای شهر تهران است که در سال ۸۲ به تصویب رسید و در شورای عالی شهرسازی و معماری تایید شد. با توجه به این مصوبه متولیان ساخت و ساز می‌توانستند از ۳۰ درصد مساحت باغ‌ها برای ساخت و ساز استفاده کنند.

در سال ۹۶ شورای شهر پیشین به لغو مصوبه برج باغ رای مثبت داد و پس از ۱۴ سال مصوبه‌ای که قاتل باغات تهران بود لغو شد. عضو شورای شهر در آن زمان گفته بود که در یک دهه به واسطه این مصوبه ساخت‌وساز درون باغات انجام شد و موجبات تخریب فضای سبز را فراهم کرد.

در سال ۹۴ کیانوش سوزنچی استاد دانشگاه خبر داد که از سال ۶۸ تا ۸۸، ۴ هزارو ۲۰۰ هکتار از باغ‌های تهران کم شده و کند شدن این روند در طی سال‌های اخیر به این علت است که باغ‌های تهران کم شده‌اند. دبیر کمیته محیط زیست شورای شهر تهران هم خبر داده بود که ۴ هزار هکتار باغ تخریب شده است.

 

 

 

همچنین بخوانید:  جولان دود دیزلی‌ها
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗