skip to Main Content
تخریب خانه تاریخی قوام برای سرویس بهداشتی رئیس جدید
جامعه کیوسک

تخریب خانه تاریخی قوام برای سرویس بهداشتی رئیس جدید

مدیر عامل جدید برای اینکه در اتاق خود سرویس بهداشتی داشته باشد بخشی از خانه تاریخی قوام – محل استقرار بنیاد سینمایی فارابی- را تخریب کرد. ایسنا خبر داده مرتضی ادیب‌زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران پس از بازدید از عمارت قوام گفته «اتفاق جدید در این ساختمان، این است که در فضای زیرپله درحال احداث یک سرویس بهداشتی بودند که ما درحال حاضر این کار را متوقف کرده‌ایم. این کار غیرقانونی است و مجوزی برای آن صادر نمی‌شود.»

ادیب‌زاده این اقدام را تخلف نامیده اما در آخر حرف‌هایش هم اضافه کرده «خسارتی ایجاد نشده. درحال احداث (سرویس بهداشتی) بودند که ما گفتیم جمع‌آوری و اعاده به وضع سابق شود. یک ناظر مستقر می‌کنیم که در فرایند بازگرداندن به وضع سابق، آسیبی به بنا وارد نشود.».

عمارت قاجاری «قوام‌السلطنه» در میانه خیابان سی‌تیر تهران واقع شده که در اواخر سال‌های ۱۲۹۰ شمسی به دستور احمد قوام ـ سیاستمدار و نخست وزیر دوران قاجار و پهلوی ـ ساخته شد. قوام‌السلطنه حدود ۳۰ سال در این خانه اقامت داشت.

با این که در دولت‌های گذشته نیز تخریب آثار تاریخی در دستور کار بوده اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم حواشی مربوط به آثار و خانه‌های تاریخی بالا گرفته. کمتر از یک ماه پیش بود که ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با حضورش در بافت تاریخی شیراز تخریب‌ خانه‌های تاریخی را کلید زد. او در صحبتی عجیب گفته بود که بافت پیرامون امامزادگان شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین «بافت فرسوده» و «خانه‌های میان این دو حرم از میان‌ رفته و داغون است.»

از طرف دیگر ضرغامی چند روز پیش گفت «شکوفایی صنعت گردشگری و تقویت زیرساخت‌ها در اولویت دولت قرار دارد و تلاش می‌شود با واگذاری‌ بنای تاریخی به بخش خصوصی توسعه این صنعت تسریع شود.»

صحبت‌های ضرغامی در حالی‌ست که در دولت دهم موضوع تغییر کاربری ساختمان بنیاد سینمایی فارابی به موزه، توسط سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده بود و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن دوره و در دولت بعد، این پیشنهاد را به دلیل «مشکلاتی» که برای این بنیاد پیش خواهد آورد، صلاح ندانستند.

سال ۱۳۹۴ در نهایت مقرر شد که با توجه به تعاملات دو دستگاه دولتی، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی، در چارچوب مقررات میراث فرهنگی، این بنا در اختیار بنیاد سینمایی فارابی باشد، اما چارچوب‌های حفاظتی و مرمتی میراث فرهنگی در این بنای تاریخی رعایت شود، اما به نظر می‌رسد این چارچوب‌ها رعایت نمی‌شوند.

بنیاد سینمایی فارابی سازمانی است غیردولتی و غیرانتفاعی زیر نظر وزارت ارشاد که به عنوان بازوی اجرایی این وزارتخانه در زمینه سیاست‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند.

 

 

همچنین بخوانید:  دانیال از زلزله گریخت، اسیر مین شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗