skip to Main Content
تخریب ۲۰۰ خانه‌ تاریخی به بهانه «داغون»بودن
جامعه کیوسک

از مصوبات جنجالی سفرهای استانی دولت

تخریب ۲۰۰ خانه‌ تاریخی به بهانه «داغون»بودن

در سفر ابراهیم رئیسی به استان فارس ۱۰۰ مصوبه قطعی شده و یکی از آنها مربوط به خروج ۲۰۰  خانه تاریخی از فهرست میراث فرهنگی در اطراف حرم شاهچراغ است. برخی معتقدند این مصوبه یعنی تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی.

 احسان رستمی‌پور روزنامه‌نگار حوزه میراث‌ فرهنگی نوشته «بنابر مصوبه هیات دولت ۲۰۰ خانه تاریخی در اطراف حرم شاهچراغ، در مرکز شیراز، از فهرست میراث فرهنگی خارج می‌‌‌شوند تا «طرح توسعه حرم شاهچراغ» پیش برود.» به گفته رستمی‌پور طرح توسعه حرم تا حالا بسیاری از خانه‌های تاریخی شهر شیراز را تخریب کرده و حالا نوبت به ۲۰۰ خانه دیگر رسیده است.

ضرغامی وزیر میراث در توضیح طرح توسعه حرم شاهچراغ گفته: «خانه‌های میان این دو حرم امامزادگان شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین از میان رفته و داغون است.» 

طی سال‌های اخیر در شیراز برای توسعه فضاهای پیرامونی امامزادگان شاهچراغ و سیدعلاءالدین حسین، ۵۷ تا ۶۵ هکتار از بافت تاریخی این شهر را تخریب شده تا بین این دو امامزاده فضایی ایجاد و بین‌الحرمین نامیده شود.

اما تخریب خانه‌های تاریخی برای پروژه های ساخت و سازهای جدید تنها محدود به شیراز نیست؛ در سال ۹۹، خانه‌های تاریخی نادری در خیابان قیام ساوه، خانه مهدی ملک زاده در تهران، خانه تاریخی حمید سبزواری، خانه پدری پرویز مشکاتیان، گنبد مزار و چهار طاقی روستای سوقند، خانه تاریخی در محله زرتشتی‌های کرمان، خانه تاریخی در اردکان ویران شد.

همچنین یکی از پرسر و صداترین تخریب مکان‌های تاریخی، تخریب کلیسای ادونیستها در آبان سال گذشته بود. خانه زند نوابی میدان فلسطین، خانه صفوی عطاری در محله جلفای اصفهان، خانه احمد محمود در اهواز، خانه مومنان در قزوین، خانه تاریخی دوره صفوی در میدان عتیق اصفهان تنها بخشی از تخریب خانه‌های تاریخی در طول یک سال است.

ابراهیم رئیسی در کمتر از چهل روز به پنج استان کشور سفر کرده که رکورد دیگر روسای قبل خود را شکسته است. سفرهایی که وزرای مختلف نیز با او همراه هستند و مصوبات با تعداد بالا و بدون بررسی و با تخصیص بودجه قطعی می‌شود. نمونه آن را به جز در تخریب خانه‌های تاریخی شیراز در مصوبه چاه‌زدن در حریم پاسارگاد می توان دید. این مصوبه ولی به نظر می رسد بدون هیچ کارشناسی عنوان شده بود، تاحدی که بعد از موج انتقادات، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی تاکید کرده، «دنبال حفر چاه نیستیم.» اما باز گفته: «امروز مردم شهر پاسارگاد به‌خاطر مقبره کوروش و قوانین ما نمی‌توانند ساختمان دوطبقه بسازند، درست کشاورزی کنند، چاه بزنند، دکل بزنند. من باید یک مقدار انقباض قوانین حریم‌ها را بردارم و انبساطی کنم.»

همچنین بخوانید:  جنبش‌های اجتماعی آمریکای لاتین؛ «مادران میدان مایو»
یک نظر
  1. زودتر خراب کنند بهتر است شده جایی برای معتادان در این کوچه ها و چند راه باید بسازند که فلکه ولی عصر را به نمازی متصل کند خیابانها گسترش نیافته اند برای یک شهر مثل شیراز پل کابلی که زدند دروغ گفتند شد سیمانی حالا شده ترافیک پشت پل از فلکه ولی عصر تا سه راه قصالخانه باید پشت دبیرستان امام خامنه ایی (دبیرستان شاهد ) در فلکه ولی عصر خیابانی بکشند که از پشت مسجد سید ابوطالب برود و از کنار حمام گچینه به سمت خیابان کریم خان برود و تا خیابان استانه ادامه یابد تا ترافیک پشت پل کاهش یابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗