skip to Main Content
چرا منع تردد شبانه هنوز برقرار است؟
جامعه کیوسک

چرا منع تردد شبانه هنوز برقرار است؟

حدود یکسال از اعمال محدودیت تردد شبانه شهری می‌گذرد و در شرایطی که حتی برخی مسئولان می‌گویند این طرح تاثیری در کاهش کرونا نداشته، دلیل استمرار چنین وضعیتی مورد سوال است. به‌علاوه، آنچه در طول روز در سطح کشور جریان دارد، از جمله باز بودن رستوران‌ها و ادارات و برگزاری تجمعات مختلف، استدلال‌های طرفداران برقراری منع تردد شبانه را با چالش جدی مواجه می‌کند.

از اظهارات رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به نظر می‌رسد اجرای این طرح در حالی ادامه دارد که اثربخشی آن حتی مورد بررسی نیز قرار نگرفته است. او گفته «ما خواستار آن شدیم که وزارت بهداشت اثربخشی این موضوع را بررسی کند و اگر اثربخشی دارد ادامه پیدا کند و اگر ندارد متوقف شود.»

فراتر از آن، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه محدودیت منع تردد شبانه در کاهش تجمعات خانوادگی تاثیر نداشته، گفته «این محدودیت کاربردی ندارد و اثربخشی در کنترل بیماری ندارد؛ لذا پیشنهاد ما حذف آن است.» اما استاندار تهران باز هم بر اجرای طرح تاکید کرده و گفته «فعلا تصمیمی برای لغو محدودیت شبانه نداریم اما موضوع در دست بررسی است.»

به گفته تصمیم‌گیران، طرح محدودیت تردد شبانه شهری موجب افزایش ترافیک کلان‌شهرها نیز شده است. از سوی دیگر مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده در بسیاری از موارد موجب ایجاد موانع در کسب‌وکار برخی اصناف شده و حتی مراجعه به پزشک و بیمارستان را با مشکل مواجه کرده است. اجرای این طرح حتی در دوره‌هایی مانع از افزایش ساعات کار مراکز واکسیناسیون در سطح کشور شده بود.

به تازگی اعلام شده که منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد همچنان برقرار است و متخلفان ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. همچنین برای ورود و خروج از شهرهای نارنجی و قرمز به ترتیب ۵۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است؛ برآوردها نشان می‌دهد اجرای این طرح باعث کسب رقمی میلیاردی برای نیروی انتظامی شده و این فرضیه در اذهان عمومی تقویت شده است که ادامه منع تردد شبانه روشی برای کسب درآمد است. رئیس مجمع نمایندگان استان فارس پیش‌تر گفته بود «طرح ممنوعیت تردد خودروها برای درآمدزایی دولت است»؛ درآمدهایی که نه میزان دقیق آن مشخص است و نه اعلام شده صرف چه چیزی می‌شود.

همچنین بخوانید:  سفارش ۸۰ میلیون واکسن کرونا در ترکیه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗