skip to Main Content
مصدومیت ۱۸ دانش‌آموز و معلم بر اثر ریزش دیوار مدرسه
جامعه کیوسک

شانه خالی کردن آموزش‌وپرورش از بار مسئولیت

مصدومیت ۱۸ دانش‌آموز و معلم بر اثر ریزش دیوار مدرسه

در پی ریزش دیوار یک مدرسه در استان گلستان ۱۳ دانش‌آموز و ۵ معلم دچار مصدومیت شده‌اند. مرکز فوریت‌های پزشکی گلستان «گودبرداری غیراصولی در مجاورت این مدرسه» را دلیل ریزش دیوار عنوان کرده است.

در اولین واکنش‌ها مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان گلستان گفته این مدرسه غیردولتی است و «پرداخت ضرر و زیان به مدرسه به سازمان نوسازی مدارس ارتباطی‌ ندارد و موسس مدرسه باید خودش پیگیر موضوع باشد». دادستان علی‌آباد کتول نیز از بازداشت دو نفر خبر داده و گفته «مالک زمین مجاور مدرسه که مشغول گودبرداری بود و مسئول مربوط به پلیس ساختمان شهرداری علی‌آباد کتول هم بازداشت شدند.»

مشخص نیست میزان فرسودگی این مدرسه تا چه اندازه در این واقعه نقش داشته است، اما بنابر آمار رسمی ارائه شده توسط رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ۱۹/۵ درصد مدارس فرسوده‌اند و نیاز به بازسازی دارند؛ بر اساس آخرین آمار از ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه دولتی شهر تهران ۸۲۷ مدرسه ناایمن است و به عبارتی یک سوم فضاهای آموزشی شهر تهران از نظر سازه‌ای سست و ناایمن هستند. به منظور رفع تراکم جمعیت دانش‌آموزی یک استان تهران به حدود یک هزار و ۵۰۰ مدرسه جدید نیاز است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد در زمینه خصوصی‌سازی آموزش ایران گوی سبقت را از بسیاری از کشورهای جهان ربوده است؛ سهم دولت از تأمین مخارج آموزش عمومی در اروپا حدود ۹۰ درصد و در جهان حدود ۸۷ درصد است. کشورهایی هم هستند که تقریباً ۱۰۰ درصد منابع مالی آموزش عمومی از سوی دولت تأمین می‌شود مثل ایرلند، فنلاند و نروژ. در ایران ۵۵-۶۰ درصد هزینه تأمین آموزش عمومی به مردم واگذار شده و دولت ایران کمتر از ۵۰ درصد از هزینه‌های آموزش عمومی را متقبل می‌شود.

همچنین بخوانید:  مدرسه؛ دگردیسی از نهاد اجتماعی به بنگاه اقتصادی!

به گفته رضا امیدی، استاد دانشگاه «پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی اولین ساحتی که در آن خصوصی‌سازی صورت گرفت،‌ آموزش بود. در حالی‌که در نئولیبرال‌ترین کشورها نیز آموزش و سلامت آخرین حوزه‌هایی هستند که خصوصی‌سازی به آن پا می‌گذارد،‌ در ایران پس از انقلاب ۵۷، روند خصوصی‌سازی اساساً با آموزش آغاز شد». اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید آموزش عمومی باید رایگان باشد و آموزش عالی هم تا مرز خودکفایی باید رایگان باشد و دولت مکلف است که این مساله را تامین مالی کند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗