skip to Main Content
درگیری نظامی در آستانه سالگرد انقلاب در لبنان
کیوسک

درگیری نظامی در آستانه سالگرد انقلاب در لبنان

دو روز پیش و در جریان راه‌پیمایی اعلام شده از سوی حزب‌الله و امل، دو گروه اصلی شیعه در لبنان، تیراندازی و درگیری نظامی بی‌سابقه در بیروت منجر به کشته شدن ۶ نفر و زخمی شدن عده‌ای دیگر شد.

راهپیمایی در اعتراض به اقدامات قاضی پرونده انفجار بیروت، که حزب‌الله او را سیاسی‌کار می‌خواند، اتفاق افتاد. قاضی این پرونده، طارق بیطار، برخی از وزرا و نیروهای امنیتی را در رابطه با سهل‌انگاری در انبار کردن نیترات آمونیوم در بندر بیروت برای بازپرسی فراخوانده که موجب خشم بسیاری از قدرتمندان سیاسی در لبنان شده است. مواد انبار شده در بندر پارسال تابستان موجب یکی از بزرگترین انفجارهای غیراتمی در جهان شد و بیش از ۲۰۰ کشته بر جا گذاشت.

به نظر می‌رسد که همچون پرونده‌های مهم دیگر از قبیل ترور رفیق حریری نخست‌وزیر سابق لبنان و جنایات جنگ داخلی، افرادی کمی امیدوارند که این پرونده به سرانجام رسد و حتی یک نفر از افراد نزدیک به حلقه قدرت بازخواست شود. قاضی قبلی پرونده، فادی صوان نیز بعد از متهم کردن نخست‌وزیر قبلی و برخی از وزرا به بی‌توجهی مجرمانه و در نتیجه اعمال فشار سیاسی از پرونده کنار گذاشته شد. قاضی بیطار در هفت ماه اخیر همان مسیر تحقیقات را ادامه داده که با وجود پشتیبانی خانواده‌های قربانیان این جنایت با فشار سیاسی گسترده‌ای مواجه شده است.

امروز همچنین دومین سالگرد انقلاب در لبنان است. انقلابی که در اعتراض به تلاش برای بستن مالیات بر پیام‌های واتساپ آغاز شد اما به سرعت به تلاش برای تغییر نظام سیاسی لبنان و برکناری حاکمان این کشور منجر شد. علاوه بر پاسخگو کردن قدرتمندان و مقابله با فساد، یکی از مهمترین خواسته‌های معترضان برچیده شدن نظام فرقه‌ای-طایفه‌ای تقسیم قدرت در لبنان بود که تضاد‌های مذهبی و فرقه‌ای را محور اصلی فعالیت سیاسی کرده‌اند که علاوه بر فساد گسترده نهاد‌های قضایی را نیز ناکارآمد ساخته است..

همچنین بخوانید:  گسترش کشاورزی در روستاهای بی‌آب
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗