skip to Main Content
تحصن کشاورزان اصفهانی برای نزول باران
جامعه کیوسک

ابتکار کشاورزان در برابر راهکار نماینده مجلس

تحصن کشاورزان اصفهانی برای نزول باران

سیاست‌های ناکارآمد در زمینه مدیریت منابع آبی و کم‌آبی ناشی از تغییرات اقلیمی، مدت‌هاست اعتراضاتی را در استان‌های مختلف به همراه داشته و حالا نوبت به کشاورزان اصفهانی رسیده است.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته «جمعی از کشاورزان اصفهانی با تجمع در دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم که گفته بود باید دعا کنیم و نماز بخوانیم تا باران‌ بیاید و مشکل بی‌آبی پایان یابد، گفتند ما تا آمدن باران به تحصن‌مان در این دفتر ادامه می‌دهیم». تجمع‌کنندگان، با انتقاد از حسن میرزایی نماینده مجلس که خود در دفترش حضور نداشته، گفته‌اند ما صبر می‌کنیم آقای نماینده بیاید تا با او نماز باران بخوانیم.

در موردی مشابه، تیرماه سال جاری زمانی که خوزستان درگیر مشکلات شدید بی‌آبی بود، دستوری اداری از سرپرست امور دینی و فرهنگی وزارت نیرو خوزستان منتشر شد که طبق دستور وزیر نیرو باید از «ادعیه جهت نزول باران رحمت الهی» استفاده شود. پس از آن در ماه مهر و بعد از تنش‌های آبی خوزستان و اعتراضات بسیار مردم، نماینده ولی فقیه در این استان گفته بود «آب پشت سدهای خوزستان غیرقابل بهره‌برداری است و باید برای بارش باران در نماز جمعه دعای طلب باران بخوانیم».

پیروز حناچی شهردار تهران در سال ۹۸ بعد از این که شاخص آلودگی هوای تهران چندین روز متوالی وضعیت را بحرانی نشان می‌داد، گفته بود باید باد بوزد تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود. در حالی‌که معضل آلودگی هوا از جمله به توسعه اشتباه شهری و عدم کنترل درست خروجی کارخانه‌ها و صنایع بزرگ مربوط می‌شود.

چندین سال پیش نیز یکی از نمایندگان مجلس برای حل مشکل ترافیک تهران گفته بود تنها راه خلاص شدن از مشکل ترافیک تهران جلوگیری از ورود خودروهای پلاک شهرستان به پایتخت است.

اما به نظر می‌رسد در برابر راه‌حل‌های مسئولان برای حل بحران‌ها، مردم معترض نیز از روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده می‌کنند؛ تیرماه سال جاری کشاورزان و دامداران اصفهانی در تجمع اعتراضی‌شان گاوی را به‌صورت نمادین همراه آورده بودند تا او را بر کرسی ریاست بنشانند.

گفتنی است چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس تنش‌های آبی در سال ۱۴۰۰ را پیش‌بینی کرده و گفته بود «تنش‌های ناشی از کمبود آب شرب به‌سرعت به‌صورت نارضایتی‌های اجتماعی نمود پیدا می‌کند و به چالشی امنیتی تبدیل می‌شود. علاوه بر آن، تسری نارضایتی‌های مذکور و گسترش ابعاد آن با دیگر تنش‌ها و شکاف‌های قومی نیز بسیار محتمل است».

همچنین بخوانید:  نابودی محیط زیست در فرایند توسعه صنعتی عسلویه
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗