skip to Main Content
۴۰ درصد کشته‌شدگان تصادفات تهران عابران پیاده هستند
جامعه کیوسک

۴۰ درصد کشته‌شدگان تصادفات تهران عابران پیاده هستند

حسین رحیمی رئیس پلیس تهران خبر داده «سهم ۳۹ تا ۴۰ درصدی کشته‌های سطح شهر تهران مربوط به عابران پیاده است. دلیل این امر نیز عدم رعایت قوانین از سوی مردم است. این آمار به ۶ ماه ابتدایی سال مربوط می‌شود و ۴۶ درصد کشته‌های پایتخت در تصادفات جزو موتورسواران هستند». این مقام مسئول بدون صحبت از شرایط حاکم بر شهر، راه‌حل جلوگیری از مرگ‌ومیرها را «اصلاح رانندگان، راکبان موتور و عابران» و «فرهنگ سازی برای رانندگی و کاهش تخلفات» دانسته و گفته «اگر اعمال قانون و جریمه نباشد، پلیس نمی‌تواند شهر را مدیریت و کنترل کند».

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که زاکانی شهردار تهران چندی پیش گفته بود «۱۲هزار کیلومتر پیاده‌رو داریم که باید مناسب‌سازی شوند. ۸ هزار کیلومتر معابری در تهران داریم که پیاده‌رو ندارند».

هم‌زمان خبری منتشر شده که نشان می‌دهد افراد پیاده‌رو حتی در پارک‌ها از چنین آسیب‌هایی در امان نیستند؛ یکی از کاربران توییتر نوشته «امروز در پارک پردیسان می‌دویدیم یه خودرو که خلاف جهت رانندگی می‌کرده به امین تقی‌وند دونده‌ای که ۶ ماه تمرین مداوم برای شرکت تو ماراتون آمستردام (پنج روز دیگه) داشته، می‌زنه و فرار می‌کنه. امین دنده‌ش شکست و مسابقه رو از دست میده». این اولین‌بار نیست که به ورزشکاران و افراد پیاده‌رو در خیابان‌ آسیب وارد می‌شود.

سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این واقعه اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته «راننده ضارب از کارمندان سازمان حفاظت محیط‌زیست نبوده و بر اساس اظهارات خود به قصد پیاده کردن مسافر به محدوده پارک پردیسان وارد شده است».

داوود شیرخانی، مربی امین تقی‌وند، نیز در مورد این ماجرا گفته «پارک پردیسان علاوه بر مردم عادی، پاتوق دونده‌ها و ورزشکاران است چون تنها جایی است که می‌توان مسافتی طولانی وسط شهر دوید و دوچرخه سواری کرد. متاسفانه خودروی مربوط به سازمانی که وسط پارک قرار دارد به دونده برخورد کرد و باعث مصدومیت او شد».

در سال‌های نه‌چندان دور، مسیر آسفالت دورتادور محوطه پارک پردیسان فقط برای پیاده‌ها بود و در برخی موارد محدود راننده رئیس سازمان و معاونین او اجازه تردد، داشتند اما چند سالی است که نه تنها کارمندان از این مسیر می‌روند بلکه راننده‌های تاکسی اینترنتی به آن دسترسی پیدا کرده‌اند. شیرخانی می‌گوید «گرچه برخی کارکنان سازمان حفاظت محیط‌زیست از این مسیر برای ورزش صبحگاهی یا عصرگاهی استفاده می‌کنند، ولی بارها ما که هر روز این پارک استفاده می‌کنیم دیده‌ایم راننده‌ها با ناسزا از کنار ما رد می‌شوند و می‌گویند اینجا بخشی از خیابان است».

چند ماه پیش حدود ۹۰۰ نفر طی کارزاری از عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان محیط زیست، خواسته بودند حالا که کرونا مانع از ورزش کردن در فضای بسته شده، محیط پراقبال پارک پردیسان را با ممنوع کردن تردد خودروها به مکانی امن برای ورزشکاران و خانواده‌ها تبدیل کنند ولی این درخواست به نتیجه نرسید.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن سال ۹۹ نزدیک به ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو تولید شده و این در حالی است که دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو از توان تولید قطعه برای سه میلیون دستگاه خودرو در کشور صحبت می‌کند؛ خودروهایی که هر سال با قیمت و سود بالا برای تولیدکنندگان آن وارد خیابان‌ها می‌شوند. 

در این میان آنچه در نظر گرفته نمی‌شود مناسب‌‌سازی فضای شهری به‌ویژه برای معلولان، سالمندان، کودکان و عابران پیاده است. پیاده‌روها و معابر طوری ساخته شده‌اند که نه تنها ویلچرسواران که کالسکه کودکان هم عملا به‌وسیله‌ای غیر قابل استفاده برای پدران و مادران تبدیل شده است.

بیش از یک‌سوم جمعیت تهران با پای پیاده یا با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر حرکت می‌کنند. اما در شرایطی که خیابان‌های تهران از اتومبیل اشباع شده‌اند، شهرداری در طول دهه‌ها به جای اتخاذ سیاست‌هایی در جهت توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش تردد خودروها، مشغول ساختن اتوبان‌های طبقاتی و تونل‌ برای تسهیل عبور و مرور اتومبیل‌ها بوده است.

همچنین بخوانید:  پل‌های عابر پیاده؛ احترام به پیاده‌ها یا اتوموبیل؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗