skip to Main Content
نرخ سزارین در ایران کاهش پیدا کرد
جامعه کیوسک

تشخیص زایمان طبیعی و سزارین بر اساس سود پزشک

نرخ سزارین در ایران کاهش پیدا کرد

روزنامه سپید خبر داده که ایجاد انگیزه مالی برای پزشکان موجب تغییر نرخ نوع زایمان شده تا جایی که حالا نرخ رشد زایمان‌های طبیعی بیشتر از زایمان به شیوه سزارین است.

این نتیجه پژوهشی با عنوان «تغییر انگیزه پزشکان برای کنترل نرخ سزارین: شواهدی از یک اصلاحات عمده در بخش درمان و سلامت در ایران» است که توسط حنیفا پیلوار، از دانشگاه کویین مری لندن و کوثر یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران انجام شده و نتایج آن اخیرا در مجله اقتصاد سلامت به چاپ رسیده است.

بر اساس این پژوهش نرخ سزارین در ایران به طور قابل توجهی کاهش داشته؛ به طوری که نرخ سزارین در مجموع ۵ درصد کاهش را تجربه کرده و نرخ سزارین در مادرانی که اولین فرزند خود را به دنیا آوردند، ۶ درصد کاهش داشته. همچنین نرخ سزارین در بین مادرانی که در «سن اوج باروری» یعنی ۱۷ تا ۳۵ سال بودند، ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس نتایج این پژوهش، نرخ سزارین که در بیمارستان‌های دولتی ۴۷ درصد بوده، ۶ درصد کاهش یافته و نرخ سزارین در بیمارستان‌های خصوصی نیز چهار درصد کمتر شده است.

نکته قابل توجه در این پژوهش این است که نشان می‌دهد رایگان کردن عمل زایمان طبیعی تاثیر چندانی روی انگیزه والدین ایرانی نداشته است؛ چرا که قبل از انجام برنامه هم، چون اغلب مراجعان به نوعی از بیمه استفاده می‌کردند، مبلغ زیادی را برای انجام زایمان طبیعی پرداخت نمی‌کردند.

اما در مقابل پاداش‌های مالی به پزشکان روی کاهش نرخ سزارین تاثیر بیشتری داشته است. براساس طرح وزارت بهداشتُ پزشکانی که عمل زایمان طبیعی انجام دهند مبلغی را به عنوان پاداش دریافت می کنند. همچنین برای پزشکان، سهمیه انجام عمل سزارین در نظر گرفته شده و اگر پزشکان بیشتر از سهمیه‌شان عمل سزارین را انجام می‌دادند، برای عمل‌های اضافه‌تر از سهمیه‌شان پولی دریافت نمی‌کنند و همچنین رتبه آنها در رده‌بندی ملی نظام پزشکی تنزل می‌یابد.

براساس نتایج این پژوهش، اجرای این سیاست در مجموع باعث جابه جایی نرخ زایمان طبیعی و سزارین شده و به نظر می رسد در حال حاضر با اجرای این طرح تمایل پزشکان به انجام زایمان به روش طبیعی است. 

این نتایج در حالی است که پیش از این عمل زایمان عمدتا به صورت سزارین انجام می شد و نظام پزشکی ادعا داشت زنان باردار به دلایل مختلف تقاضای بالایی برای انجام سزارین دارند و سزارین به اصرار زن باردار انجام می‌شود.

درمقابل اداره سلامت مادران وزارت بهداشت به سود پزشکان در انجام عمل سزارین اشاره کرده و در رابطه با علل مرتبط با پزشک که منجر به سزارین می شود، مواردی از جمله صرف وقت کمتر و درآمد بیشتر را گزارش کرده بود. 

اما حالا سیاستی که از سمت وزارت بهداشت برای کاهش عمل‌های سزارین در نظر گرفته شده، این انگیزه را برای پزشکان ایجاد کرده که برای کسب پول بیشتر در این دوره زایمان طبیعی را به زنان باردار توصیه و‌تجویز کنند. این شواهد نشان می‌دهد، در بخش زایمان، معیار تشخیص پزشکان بیشتر از آنکه حق انتخاب یا تامین سلامت زن باردار باشد، کسب سود و درآمد بیشتر است.

همچنین بخوانید:  چطور زایمان طبیعی از زنان دریغ شد
29 نظر
  1. متاسفم برای قانون گذاران و سیاست گذارانی که مسئله به این مهمی را با درآمد پزشک و بیمارستان ارزیابی میکنند. انتخاب نوع زایمان واقعا واقعا حق مسلم و طبیعی هر مادری است. و این مسئله عدم انتخاب اختیاری نوع زایمان ظلم در حق مادر و پدری است که میخواهند صاحب فرزند شوند.

  2. قطعا زایمان طبیعی باعث کاهش آمار جمعیت میشود به خاطر ترس دختران جوان از زایمان طبیعی. واقعا متاسفم برای مملکتی که اختیار روش زایمان یه مادر باردار بدبخت تحت تاثیر قانون گذاری مجلس آن است.

  3. یقینا در انجام سزارین خواست بیمار اهمیت زیادی دارد و بستر فرهنگ سازی هنوز آماده نیست . صحیح نیست آنرا به گردن پزشک بیاندازند و به دروغ مقاله پژوهشی ارائه کنند و برای این طرح غلطشان که حواشی زیادی درست کرده آمار و دلایل کذب بیاورند

  4. با سلام‌و‌عرض تاسف برای روزنامه سپید که اگر دیگر اخبارش هم مثل این خبر پژوهشی کذب باشد، انگیزه پزشکان زنان همواره حفظ سلامت مادر و‌نوزاد بوده و هست، چه قبل از اجبار به زایمان طبیعی و‌چه این زمان که منشور حقوق بیمار نادیده گرفته میشود و بی هیچ فرهنگ سازی و بدون توجه به ساختار بدنی و‌آناتومی زنان ایرانی میخواهند تنها آمار سزارین را با آمار انگلستان یکی کنند ومتاسفانه هزینه بیماران به سبب عوارض احتمالی و یا مامای همراه و غیره بیشتر هم شده است،

  5. از امروز ما متخصصین زنان ، اسم نشریه “سپید” را مى گذاریم نشریه “سیاه” تا ناشرین آن ، اینقدر بى مهابا و ناجوانمردانه ، حاصل تلاش وزحمت متخصصین زنان ، این فرشتگان بى ادعا را بر باد ندهند. کمى شرف داشته باشید.

  6. ای نویسنده بی خرد وغرص ورز که حتی به خودت زحمت ندادی بری ودر شهرستانها ببینی که متخصص زنان نیمه شبها از خواب و بچه وزندگی میزنه وبارداری رو سزارین اورژانس می کنه وهردو رو سالم به عقده ای هایی مثل تو تحویل می ده بعد دوستل دیگه با هزارتا کسورات صدو پنجاه تومن میریزن به حسابش که پول سیگار کوفتی توهم نیست.بعد دوقدم اونو تر تو همین حمهوری آذربایجان سزارین با سه هزار منات انجام میشه یعنی نزدیک پنجاه ملیون مطبوعاتشونم شدیدا حرمت متخصصین زنان رو نگه می دارن چون شرف دارن ونون بی شرفی رو نمی خورن.

  7. ای نویسنده بی خرد وغرص ورز که حتی به خودت زحمت ندادی بری ودر شهرستانها ببینی که متخصص زنان نیمه شبها از خواب و بچه وزندگی میزنه وبارداری رو سزارین اورژانس می کنه وهردو رو سالم به عقده ای هایی مثل تو تحویل می ده بعد دوستل دیگه با هزارتا کسورات صدو پنجاه تومن میریزن به حسابش که پول سیگار کوفتی توهم نیست.بعد دوقدم اونو تر تو همین حمهوری آذربایجان سزارین با سه هزار منات انجام میشه یعنی نزدیک پنجاه ملیون مطبوعاتشونم شدیدا حرمت متخصصین زنان رو نگه می دارن چون شرف دارن ونون بی شرفی رو نمی خورن.

  8. هدف از این طرح ترویج فرزندآورى بود
    چون تصور میشد که سزارین باعث محدودیت در تعداد فرزند میشود که بنظر من از اول بیراهه رفتن چون خانواده تک فرزند مگر بخاطر نوع زایمان تک فرزند هست ؟؟؟

  9. اول خاطرنشان کنم که چاپ کردن چنین مطلب بی‌اساسی در شان روزنامه شما نیست .

    وزارت بهداشت و درمان مدتی است که بخشنامه‌های متعدد صادر کرده و انجام عمل سزارین را بسیار محدود کرده و در واقع در خیلی از موارد ، بیمار تمایل به زایمان طبیعی ندارد اما متخصص زنان دستش بسته است و نمی‌تواند این کار را به درخواست بیمارش انجام دهد .
    بخاطر این بخشنامه‌های دستوری ، طی این مدت عوارض نوزادی هم درصدش بالا رفته و بالطبع بدنبال ان میزان شکایت از متخصص زنان هم به بالا رفته است .
    هر بخشنامه‌ی دستوری نتیجه‌اش این می‌شود که نهایتا هم بیمار را افسرده میکند و هم متخصص زنان را فرسوده !
    به پزشکان خود اعتماد کنیم و دست و بالشان را با ساطور بخشنامه اجباری ، خرد نکنیم .

    سپیده یزدانی

  10. متاسفم برای نشریه سپید که مطلبی روبدون توجه به صحت یا سقم اون،چاپ میکنه.خیلی مایل هستم بدونم که اگرفقط دوساعت متخصصین زنان دست ازکاربکشند چه اتاقاتی درزایشگاهها خواهدافتاد.

  11. من به عنوان یک پزشک هرگز کسی را که زحمات ما را اینگونه زیر سوال میبرد نمی بخشم قطعا فردی یا افرادی که این اراجیف را می نویسند خودشان اینگونه اند که دیگران را اینگونه قضاوت میکنند.

  12. پاداش مالی برای زایمان طبیعی فقط ۲ ماه به پزشکان پرداخت شد اونم چند سال قبل…بعد از روش اجبار استفاده شد.پزشک و بیمار الان چاره دیگه ای جز پذیرفتن زایمان طبیعی ندارند…
    حتما این بزرگواران در ادامه پژوهششون یک گروه کنترل میزارن که در جامعه آماریشون پزشک و مادر در انتخاب سزارین و زایمان طبیعی آزاد باشن و بعد نتایج این گروه رو هم منتشر خواهند کرد

  13. واقعا نویسنده خیلی مغرضانه نوشته. سالهاست که هزینه زایمان بیشتره ولی هیچ کاهشی درسز آرین نداشتیم فقط عوارض زیادشده.

  14. واقعا تاسف باره این نوع نگرش و صرفا از عقده های درونی نویسنده منشا گرفته…وای به جامعه ای که اهل قلم چنین بدون علم و تحقیق سخن پرانی میکنند.کاش حداقل نام یک متخصص یا یک مسئول در این متن برده میشد

  15. نویسنده محترم بهتره برین یک تحقیق درست حسابی بکنید از خانمهای باردار ،،،مخصوصا شکم اول بعد این دروغها رو بنویسید در جامعه ای که زیر ۱۸ ساله ها هم عمل زیبایی انجام میدن بخصوص بینی ،،بعد انتظار دارین طبیعی زایمان کنن

  16. همکاران گرامی .مطلبتان بسیار دور از انصاف است در حالی که سالهاست متخصصین زنان با فداکاری و از خودگذشتگی همراه با تخصص و مهارت سالانه از مرگ هزاران مادر و نوزاد کشورمان آن هم در بدترین شرایط تحریم و کمبود ها جلوگیری کرده اند به جای قدردانی از زحمات آنها چنین تهمت ناباورانه ای می زنید.
    لازم است خدمتتان عرض کنم که زایمان طبیعی اغلب اوقات توسط ماما ولی تحت اشراف و نظارت و مسئولیت قانونی متخصص زنان انجام میگیرد و به همین دلیل مبلغ قابل توجهی هم از سهم متخصص زنان کم شده و به ماما تعلق می گیرد بنابراین اگر مسئله سودجویی مالی باشد پس ببینید که چنین چیزی نیست .با اینکه انصاف نیست که حق ماما از کای متخصص زنان کم شود ولی متخصصین زنان با متانت و نجابت به این موضوع هم اعتراضی نکرده اند .حالا نمی دانیم با این همه حق کشی های جورواجور در حق متخصصین زنان چه کنیم

  17. با سلام
    نویسنده مغرضانه وبه دور از انصاف متن را نوشته حق الناس بزرگی را برای خود رقم زده چگونه می توانید این قدر غیر علمی وبا بغض وغرض در مورد گروهی که در پر استرس ترین و درمقدس ترین رشته خدمت می کنند با این ادبیات صحبت کنید.کدام پاداش حتما مدرک مستند ومبالغ کذایی رابا سندارائه دهید.ما با فرهنگ ملی و مذهبی آموخته ایم سپاسگزار باشیم نه ناسپاسی.

  18. ایکاش این مطالعه عوارض ناشی از زایمان اجباری را هم درنظر می گرفت. دیربردن بیماران برای سزارین باهدف افزایش زایمان طبیعی و افزایش شکایات علیه متخصص زنان و افزایش عوارض ناشی از زایمان طبیعی اجباری مثل فلج ارب و مرگ جنین خونریزی بعد زایمان و مرگ ایکاش سری هم به دادگاه‌ها بزنین و ببینین پزشک متعهدی که نمی خواستند ولی این عوارض باعث اسیب بیماران و خدشه دار شدن آبرو و … شد و دائم در پله های دادگاه به این و آنسو میروند تا قصوری را قوانین ظالمانه دامنگیرشان کرده پاسخگو باشند چه بسا اگر فرهنگ سازی بشود و زایمان بی درد و ترویج زایمان طبیعی با روشهای پیشرفته دنیا بطور ممتد در رسانه مثل تلویزیون و رادیو برنامه سازی و اجرا شود انقدر طرفدار سزارین در بین مادران مظلوم وجود نداشته باشد و بیماران بموقع زایمان ایدئال داشته باشند و تمام وقت پزشگ زنان به راضی کردن بیمار جهت زایمان طبیعی اجباری و عدم سزارین گرفته نشود. به امید آنروز
    از سوی جمعی از متخصصین زنان

  19. کاش نویسنده اماری هم از عوارض زایمانی برای مادر و نوزاد در این مدت منتشر می کردند
    و محض اطلاع امار کاهش نیافته بلکه از دولتی به بیمارستانهای بزرگ خصوصی پایتخت جابجا شده

  20. وقتی به زور بیمار که بخاطر ترس از زایمان مراجعه کرده رو،بیمارستان بستری نمیکنن تا الکی امار زایمان رو بالا ببرن ودر جوامع بین المللی پوز بدن که ما شرایط زایمان طبیعی رو بهتر کردیم وبه این علت امار سزارین پایین اومده ،یک عده ضد پزشک هم پیدا میشن جور دیگه این مطلب رو مقاله کنند.
    ادرس اونجایی که پاداش میدن رو هن به ما بدین؟؟!!

  21. این مقاله به کل اراجیف است ،اگر درست است پس چرا اینهمه بگیروببند برای سزارین است ….
    اگر مقاله واقعی است پس بگویید سزارین آزاد است به میل دکتر ،،،بعد ببینید آیا سزارین افزایش نمی‌یابد …
    وزارت بهداشت به قیمت ناراضی کردن بیمار و پزشک وبا تهدید وآزار پزشکان خودش را کشته۵درصد سزارین بیشتر شده ….
    بعد این محققین قلابی میگویند چون صدهزارتومن برای زایمان بیشتر میدهند ،پزشکان بخاطر صدتومن خودشون را میکشند شب ونصف شب می‌آیند سرزایمان،،

  22. اولا پژوهش نیازمند یکسری مشخصات است که نوشته فوق هیچکدام آنرا ندارد، حتی امضای پژوهشگر! این نوشته را تنها میتوان یک مقاله توهین و افترا نامید و نه یک پژوهش.
    ثانیا در کدام شهرستان و یا بیمارستان به پزشکان پاداش برای زایمان داده شده که ما بی خبریم ؟ و اگر تصمیم پزشکان برای بارداران در جهت تامین سلامت آنان نبوده ، بالا رفتن ایندکس های سلامت مادران در ایران، به تایید سازمان بهداشت جهانی، از کجا ناشی شده ؟
    ثالثا این نوشتهء بی نام و نشان، بدون متدولوژی و شواهد و مدارک، که نهایتا به خوانش انگیزه ها میپردازد، نه تنها بی ارزش است بلکه آبروی انتشار دهندگان را هم به باد میدهد و تنها نشانگر بی اعتباری ناشران است!

  23. اینکه کسی نمی خواهد درد بکشد در دنیای امروز
    اینکه نمیخواهد برای خودش و بچه عارضه مهم پیش نیاید بخصوص بچه
    اینکه آناتومی ناحیه تناسلی عوض نشود برای زندگی جنسی بعد از زایمان
    اینکه بعدا همسر عدم رضایت نداشته باشد
    همه اینها باعث انتخاب سزارین از طرف خانمهای باردار هست
    پول هیچ نقشی ندارد کسی که دوست داره سزارین بشه حاضره چندین برابر پول خرج کنه
    پس مشکل پزشک نیست بلکه درخواست به حق بیمار هست
    اینهمه عمل زیبایی عمل بینی به دلخواه بیمار انجام میشه کسی نمیتونه ایرادی بگیره
    باید قبول کرد که طرح زایمان طبیعی با همه هزینه های که شده شکست خورده هست

  24. جای تاسف است که اینچنین اشکارا ،اشاعه کذب می کنند ،کاهش پنج درصدی سزارین امار قابل توجهی نیست بلکه امار ناچیزی است که فقط با زور و تحمیل به مادران باردار بدست امده است نه به دلخواه و خواست مادران و افزایش دستمزد پزشکان اگر سود مادی پزشک نقش داشت با افزایش ۲۰درصدی دستمزد زایمان طبیعی نسبت به سزارین میبایست شاهد افزایش بالای هشتاد درصدی زایمان طبیعی بودیم که نشد،
    وقت ان رسیده که دست از امار دروغ و تهمت ناروا به این قشر زحمتکش و فرهیخته بردارید و با نظر سنجی های واقعی در جهت رفع موانع واقعی بکوشید.

  25. اصل مشکل اینه که خود بیماران تمایل به سزا ین دارن نمی‌خوان درد بکشن و تمایل به روش ایمن برای خود و فرزند دارن
    زایمان رایگان هم طرفدار نداره چون موضوع اصلا مسایل مالی نیست
    خیلی ها حاضرند چندین برابر پول بدن و سزارین بشن
    باید به نظر بیماران احترام گذاشته بشه و به زور نمیتوان زایمان طبیعی را به کسی در دنیای امروزی تحمیل کرد
    ضمن اینکه اصلا نمی خوان آناتومی ناحیه تناسلی هم بهم بخوره

  26. طرح شکست خورده ترویج زایمان که بسیار پرهزینه بوده برای دولت و فقط باعث جابجایی امار سزارین بسمت بیمارستانهای خصوصی خاص شد و رانت و زد وبند و مافیاییایجاد کرد که دودشفقط به چشم مادران باردار رفت

    این مقاله بااین نویسندگان نامربوط به اصل مساله و نتیجه گیری ، حتما سوگیرانه بوده و کاملا نتیجه گیری اشتباهی داده مقاله کاملش رو بذارید
    تعجب میکنم از نشریه سپید

  27. مقاله ای که دونفر بی خبر از واقعیت ها ارابه دادن و متاسفانه روزنامه ی سپید کور کورانه انرا چاپ کرده ، آنقدر بی اساس و دور از حقیقته که بیشتر مضحک به نظر میاد
    در واقع طرح اجباری زایمان طبیعی در ایران چندان هم موفق نبوده و پز شکان بخش خصوصی سزارین ها رو بر حسب تمایل بیمار انجام می دن و پزشکان بخش دولتی هم تا جایی که ما می دانیم که دست اندر کاریم طبق ضوابط با سختگیری بیشتر کارشون انجام می دن ، امیدوارم متولیان امر به این نوع اخبار و مقالات غیر واقعی حساسیت بیشتری نشان بدن

  28. واقعا نویسنده متوهم چجوری نتیجه گرفته که به خاطر پول بیشتر پزشکان زایمان انجام میدهند ….نتایج را خودش مینویسد ،اسمش را میگذارد تحقیق
    پس چرا توی خصوصی های تهران اینهمه سزارین زیاده وکسی بخاطر پول بیشتر زایمان انجام نمیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗