skip to Main Content
«برخی روانشناسان اسنپ روانشناس نیستند»
جامعه کیوسک

سود بحران‌های اقتصادی و اجتماعی در جیب اسنپ و نظام روانشناسی

«برخی روانشناسان اسنپ روانشناس نیستند»

محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به ایسنا خبر داده که از اسنپ به دلیل ار‌ائه خدمات مشاوره و روانشناسی شکایت کرده و در نامه‌ای به مخابرات خواستار توقف کار اسنپ در این زمینه شده است. 

حاتمی گفته «برخی پلتفرم‌ها مانند اسنپ مدعی هستند که برای خدمات مشاوره و روانشناسی که ارائه می‌دهند، از روانشناسان پروانه‌دار استفاده می‌کنند اما در عمل این‌گونه نیست و بعضا افراد حتی روانشناس نیستند.». «اسنپ دکتر» در جوابیه ای صحبت های حاتمی را رد کرده و گفته صحت مدرک تحصیلی «روان شناسان» حاضر در این اپلیکیشن بررسی شده اما درباره سوابق کاری این افراد و صلاحیت و تخصص آنها صحبتی نکرده است. 

طی دو سال اخیر اخبار مختلفی مبنی بر افزایش مراجعات روان‌درمانی منتشر شده است. رئیس دفتر سلامت روان وزارت بهداشت پیش‌تر گفته بود، حدود ۲۳درصد جمعیت ایران به نوعی درگیر اختلالات روانی هستند؛ گزارش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند، فشارهای روانی سوگواری‌های مرتبط با بحران کرونا از یک‌سو و بن‌بست‌های اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر، موجب افزایش اختلالات روانی به‌ویژه اختلالات اضطرابی و افسردگی شده است.

در چنین شرایطی توجه و ضرورت مراجعه به خدمات روانشناسی بیشتر از قبل شده، در حالی‌که در ایران به ازای هر ۴۵ هزار نفر یک روانپزشک وجود دارد. در بخش روان‌درمانی نیز نه کیفیت این خدمات و نه دسترسی به آن به دلیل هزینه بالا، نتوانسته مراقبت از روان افراد مختلف را تامین کند.

طبق برنامه ششم توسعه، دولت موظف به ایجاد مزایای بیمه برای خدمات مشاوره بوده اما همچنان «قانون مراقبت از روان» در بایگانی خاک می خورد و به اجرا در نیامده است. در بخش درمان بیمه‌های بازرگانی نیز بحث جسمی و روانی تفکیک نشده و تنها خدمات بیمه‌ای موجود در این زمینه برخی بیمه‌های تکمیلی هستند که بسیاری از ارگان‌ها از خرید آنها امتناع می‌کنند

در این میان به نظر می‌رسد اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ که امکان ارائه خدمات در دسترس دارند، از این شرایط در راستای منافع خود استفاده کرده و نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد؛ این اپلیکیشن کلکسیونی از خدمات مختلف در این حوزه را کنار هم چیده است؛ مشاوره‌های مرتبط با اضطراب و افسردگی، مشاوره‌های جنسی، ازدواج موفق و رابطه زناشویی پایدار، ترک اعتیاد، نوجوانی و بلوغ، توانبخشی و بیماری‌های خاص از جمله خدمات اسنپ است.

یکی از دلایل رجوع مردم به خدمات مشاوره‌ای اسنپ هزینه پایین‌تر آن و ریز شدن قمیت‌ها به نسبت قیمت مصوب نظام روانشناسی و مطب ها برای مشاوران و روانشناسان است. نرخ مصوب سازمان روانشناسی برای تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی در صورت داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای، به ترتیب برای ۴۵ دقیقه مشاوره مبلغ ۱۳۰ هزار تومان و ۱۸۷ هزار تومان است(البته نرخ مطب ها بسیار بیشتر از نرخ مصوب سازمان روان شناسی است). در حالی که در اپلیکیشن اسنپ قیمت‌ها متفاوت است و حتی مشاوره‌های ده دقیقه‌ای با رقم ۲۲ هزار تومان در دسترس است.

از کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپلیکیشن اسنپ اطلاعی در دست نیست و به نظر می‌رسد تاکنون نظارتی بر آن وجود نداشته است، هر چند شکایت از اپلیکیشن‌ها و مقابله با آنها نیز منجر به دسترسی مردم به خدمات روان درمانی و روان پزشکی نخواهد شد.

 

همچنین بخوانید:  سمینار چشم‌انداز اقتصاد ایران برگزار می‌شود

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗