skip to Main Content
دو سوم دشت‌های کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برند
زمین کیوسک

دو سوم دشت‌های کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برند

دبیر انجمن آب‌شناسی ایران اعلام کرده از ۶۰۹ دشت کشور بیش از ۴۰۰ دشت در حالت بحرانی قرار دارند و هشدار داده «به مرور ظواهر فرونشست زمین در این دشت‌ها در حال نمایان شدن است و عموما خسارات ناشی از فرونشست زمین در دشت‌ها قابل جبران نیست. اگر به تاسیسات احداث شده در دشت در زمان فرونشست غیرهمسان خسارت وارد شود باید این تاسیسات تخریب و مجددا احداث شود، در بسیاری از نقاط کشور با این تبعات مواجه هستیم».

رسول میرعباسی هم‌چنین در مورد وقوع زلزله در چنین شرایطی هشدار داده و گفته «وقتی یک دشت دچار فرونشست می‌شود از نظر زمین‌شناسی نیز دچار تحول خواهد شد؛ مثلا اگر دشت در حالت عادی باشد یک زلزله چهار ریشتری خسارتی به سازه‌های احداث شده وارد نمی‌کند، اما اگر دشت دچار فرونشست باشد، زلزله سه و یا چهار ریشتری به اندازه یک زلزله شش ریشتری و یا بیشتر خسارت وارد می‌کند زیرا سازه‌ها متزلل هستند».

این استاد دانشگاه شهرکرد توضیح داده «یکی از دلایل فرونشست زمین بحث کاهش بارش و خشکسالی بوده، اما دلیل اصلی فرونشست بحث بهره‌برداری بی‌رویه و نبود مدیریت صحیح در برداشت از آب‌های زیرزمینی است. دشت‌های چهارمحال و بختیاری بحرانی هستند و وضعیت آن‌ها نسبت به میانگین کشوری بحرانی‌تر است».

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نیز پیش از این خطر فرونشست زمین را «بسیار جدی» دانسته، نسبت به مصرف بی‌محابای آب‌های زیرزمینی هشدار داده و گفته بود این امر «می‌تواند سرزمین را از شرایط زیستی خارج کند». برخی کارشناسان نیز میزان فرونشست زمین در تهران را ۹۰ برابر حد استاندارد اتحادیه اروپا برآورد کرده‌اند.

همچنین بخوانید:  بحران فرونشست زمین؛ از ورامین تا میدان انقلاب

به‌رغم هشدارهای فراوان در این زمینه، تغییری در سیاست‌های آبی حاکم بر کشور مشاهده نمی‌شود.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗