skip to Main Content
زنان ایرانی بیشتر از دیگر زنان جهان خودکشی می‌کنند
جامعه کیوسک

زنان ایرانی بیشتر از دیگر زنان جهان خودکشی می‌کنند

«اردشیر بهرامی»، رئیس بهزیستی قرچک می‌گوید در مقایسه با سایر کشورها در ایران زنان نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند.

این جامعه‌شناس و پژوهشگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه خودکشی تابع یک‌سری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه است، گفت: همه افراد جامعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر کرونا و مشکلات ناشی از آن قرار گرفته‌اند.

بهرامی در ادامه به مرگ‌های ناشی از کرونا و نارضایتی مردم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کرونا در تمام کشورهای دنیا رخ داده و همه را درگیر کرده است، میزان توانمندی مقابله با بیماری در کشورها ممکن است از سوی افراد یک جامعه مورد سنجش قرار گیرد

وی با بیان اینکه البته هنوز در استان‌های غربی مانند ایلام آمار خودکشی بالاست، تصریح کرد: اما این آمار یک روند کاهشی تدریجی دارد، البته این روند خیلی درخور‌توجه نیست؛ اما در یک‌سری از مناطق دیگر کشور وضعیت خودکشی در حال شیوع است و این موضوع نگران‌کننده است و اگر در گذشته برخی از مناطق غربی این آسیب وجود داشت؛ در‌حال‌حاضر بسیاری از مناطق کشور درگیر این آسیب هستند. و ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که خودکشی نیز مانند سایر موضوعات قدرت شیوع دارد.

نویسنده کتاب «فرهنگ، توسعه و خودکشی در غرب ایران» با اشاره به خودکشی در بین مردان و زنان گفت: در بین زنان تقریبا ۷۱ درصد قربانیان خودکشی زیر ۴۰ سال هستند و در بین مردان ۸۰ درصد زیر ۴۰ سال هستند؛ بنابراین این آمارها مشخص می‌کند که خودکشی خاص قشر جوان در جامعه ما است که از سنین ۱۵ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود. در ایران نیز مانند سایر دنیا مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند؛ اما در مقایسه با سایر کشورها در ایران زنان نسبت به سایر زنان دنیا بیشتر خودکشی می‌کنند.

همچنین بخوانید:  آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشیده می‌شود

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد کسانی که به شکل‌های مختلفی در سلسله مراتب قدرت به‌عنوان فرودست شناخته می‌شوند، در کنار کسانی که بعد از شیوع کرونا بیشترین کار مراقبتی را بر دوش داشته‌اند و اکثرشان زن هستند، مثل بسیاری از بحران‌های دیگر در ماجرای کرونا هم آسیب‌دیدگان اصلی هستند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗