skip to Main Content
تبدیل دی‌اکسیدکربن به سنگ
دانش کیوسک

بزرگ‌ترین دستگاه جهان در ایسلند مشغول به کار شد

تبدیل دی‌اکسیدکربن به سنگ

بزرگ‌ترین ماشین ساخته شده به دست انسان که دی‌اکسید کربن از هوا را می‌مکد و به سنگ تبدیل می‌کند، آغاز به کار کرد.

به گزارش گاردین، این دستگاه که اکرا نام دارد چهار بخش دارد که هرکدام از دو جعبه آهنی تشکیل شده‌اند. اکرا توسط شرکت کلایمت ورک سویسس و کرب‌فیکس ایسلند ساخته شده و می‌تواند سالانه ۴ هزار تن دی‌اکسید کرب را جذب کند.

البته متخصصان انرژی‌های محیط زیستی می‌گویند این میزان برابر با آلودگی منتشره از ۸۷۰ ماشین است. هزینه ساخت این دستگاه حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار است.

این دستگاه برای جذب دی‌اکسید کربن از فن‌هایی استفاده می‌کند که هوا را به داخل می‌کشند و فیلتر می‌کنند. وقتی فیلتر از co۲ پر شود، جذب‌کننده هوا بسته می‌شود و دما بالا می‌رود تا co۲ پخش شده و بعد از مخلوط شدن با آب به عمق ۱۰۰۰ متری پرتاب می‌شود.

موافقان این دستگاه می‌گویند که تکنولوژی‌هایی نظیر این می‌توانند ابزارهای موثری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشند. اما منتقدان معتقدند که این تکنولوژی به شدت گران است و استفاده موثر از آن دهه‌ها زمان خواهد برد.

علیه سرمایه‌داری سبز

استفاده انبوه از سوخت‌های فسیلی سهم اصلی را در آلوده کردن هوا و بالا بردن دمای زمین دارد، اما تکنولوژی‌های جذب کربن مستقیم از هوا در سال‌های اخیر هواداران خود را یافته و شرکت‌های ثروتمندی مانند مایکروساف با پرداخته هزینه گزاف برای هر تن کربن جذب شده سعی در «سبز» نشان دادن خود و آفست offset آلودگی مراکز داده خود دارند. با این حال به دلیل عدم کارایی لازم منتقدان جذب مستقیم کربن از هوا آن را راه حلی جدی برای جلوگیری از گرمایش زمین نمی‌دانند. در این میان گروهی از میلیاردرها همانند بیل گیتس سعی دارند نشان دهند که راه کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای اختراع تکنولوژی‌های جدید و نه بازنگری رادیکال در مدل اقتصادی تولید، مصرف و توزیع ثروت در جامعه است. موضعی که سعی در حفظ وضعیت موجود با تبلیغ و بزرگ‌نمایی اثر تکنولوژی‌های آینده دارد. یافته‌های جدید نشان می‌دهند که وعده‌ی رشدِ سبز ممکن نیست و تفکیکِ مطلقِ GDP از بهره‌برداری از منابع، در مقیاسِ جهانی امکان ندارد.

همچنین بخوانید:  گرمای بی‌سابقه در شمال غربی اقیانوس آرام
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗