skip to Main Content
برنج بخش مهمی از مشتریانش را از دست داده است
اقتصاد کیوسک

با کاهش قدرت خرید مردم

برنج بخش مهمی از مشتریانش را از دست داده است

کاهش قدرت خرید باعث شده که برخی مردم یا برنج را پیمانه‌ای بخرند یا به سراغ بسته‌بندی‌های کوچک برنج نیم تا یک کیلویی برای مصرف روزانه خود بروند.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید «به دلیل افزایش قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است. واحدهای تولیدی برای افزایش فروش کالاهایی همچون برنج، بسته‌بندی برنج را کوچک‌تر کردند تا کسانی که قدرت خرید کمتری دارند، بتوانند این کالا را خریداری و مصرف کنند. هر چند که در بخش عمده‌فروشی برنج‌ها با کیسه‌های ۱۰ تا ۲۰ کیلویی عرضه می‌شود اما در سطح خرده‌فروشی عرضه برنج یک تا دو کیلویی بیشتر شده است اما باز برنج بخش مهمی از مشتریانش را از دست داده است».

به گفته قاسمعلی حسنی «بازار کالاهای اساسی راکد است و قدرت خرید مردم هم به شدت کم شده است. دیگر مثل سابق با افزایش قیمت کالا، تقاضا برای خرید زیاد نمی‌شود. بلکه با توجه به میزان درآمد و افزایش هزینه زندگی، مردم برخی کالاها را از سبد معیشتی خود حذف کرده‌اند. به دلیل کاهش تقاضا برنج ایرانی و خارجی در انبار بنکداران فراوان است. قیمت برنج هندی از کیلویی ۲۰ تا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و برنج ایرانی هم از کیلویی ۳۷ تا ۴۶ هزار تومان فروخته می‌شود».

آمار وزارت صنعت در چهارماهه امسال نشان می‌دهد برنج ۷۹٫۳ گران شده است؛ در یک ماه اخیر قیمت برنج در هر کیلو یک بار به ۴۱ هزار تومان، بار دیگر به ۴۳ هزار تومان رسید. در اواخر مرداد هم هر کیلو برنج ایرانی به کیلویی ۴۵ هزار تومان رسیده بود و حالا در اواسط شهریور به کیلویی ۴۶ هزار تومان رسیده است.

همچنین بخوانید:  امنیت غذایی مردم با خطر جدی مواجه است

 

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗