skip to Main Content
سینمایی دیگر؛ آپاراتوس و تاریخ‌ها
فرهنگ کیوسک

فیلم‌هایی از تاریخ‌های موازی سینما به نمایش درمی‌آید

سینمایی دیگر؛ آپاراتوس و تاریخ‌ها

از پانزدهم تا بیست‌ونهم شهریور، بخش فیلم و ویدئوی وبسایت ای-فلاکس منتخبی از فیلم‌هایی را نمایش می‌دهد که عموما با عنوان سینمای دیگر دسته بندی می‌شوند.
«سینمایی دیگر» اصطلاحی است که منتقد فرانسوی فیلم، ریموند بلو، استفاده کرد و معنای آن تاریخ‌های موازی سینما‌ست که در هنر معاصر تحقق یافته است. بلو معتقد است که سینمای دنیای هنر امروز «در حال مواجهه با سینمایی‌ست که در سطحی وسیع توزیع شده، تغییر شکل داده، شبیه‌سازی شده و استقرار یافته است». این «سینمای دیگر» مخاطب را در موقعیتی «رقیق، خردشده، لرزان و بینابینی» قرار می‌دهد. این گونه سینما از ما دعوت می‌کند تا هم مخاطب‌بودن و هم تاریخ حاکم بر سینما را مورد بازنگری قرار دهیم و بازسازی‌اش کنیم. گرداننده این برنامه در توضیح خود بر این نمایش نوشته است: فیلم‌های انتخاب شده در این مجموعه «از میان فیلم‌ها و ویدئوهای هنرمندانی بوده است که به تاریخ(های) سینما پرداخته‌اند و/یا تمرکزشان بر نقش سیاسی-اجتماعی ابزارهای سینمایی یا همان آپاراتوس سینما بوده است.
کارهای دوازده هنرمند در این مجموعه ارائه شده‌اند که نمونه‌ای‌ست از سینمای آلترناتیو و یا سینمایی‌ست که تماما به خود می‌پردازد. در این مجموعه از بررسی انتقادی تکنیک‌های فیلم‌سازی تا ازآن‌ خود ساختن آرشیوهای حاکم بر سینما را می‌توان پیدا کرد.

به گفته‌ی وبسایت ای-فلاکس این برنامه به عنوان مقدمه‌ای برای گردهمایی بین‌المللی با نام «وضعیت تصویر متحرک» ارائه شده است. این گردهمایی ۱۷ تا ۱۹ سپتامبر (۲۶ تا ۲۸ شهریور) برگزار می‌شود و از طریق پلتفرم‌ فیلم و ویدئوی این سایت در دسترس است.
مجموعه‌ی «سینمای دیگر: آپاراتوس و تاریخ‌ها» را می‌توان از طریق این لینک تماشا کرد.

همچنین بخوانید:  کمتر از چهار درصد کارگران در ایران قرارداد دائم دارند
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗