skip to Main Content
کیوسک

چالش موسیقی اصیل ایرانی و نقاشی آوانگارد در تالار وحدت

علیرضا مجابی نقاش و کیوان ساکت نوازنده تار با اجرای پرفورمنس«رنگاهنگ» در تالار وحدت، موسیقی اصیل ایرانی و نقاشی آوانگارد را به چالش می‌کشند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مجابی نقاش در ابتدای نشست خبری پرفورمنس «رنگاهنگ» که روز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به جزییات دوئت «پیانو و بوم» گفت: این دومین پرفورمنسی است که با یک نگاه بینامتنی و پژوهشی بین موسیقی و نقاشی صورت می گیرد و من در این پروژه تلاش کرده ام تا با استفاده از دوئت بداهه بوم و تار، موسیقی ایرانی را به چالش دعوت کنم. در این پرفورمنس هر دو آرتیست به صورت کاملا بداهه و تحت تاثیر هم به آفرینش اثری هنرمند خواهند پرداخت.

کیوان ساکت هم به ارتباط بین موسیقی و نقاشی اشاره کرده و گفته است:نت‌های موسیقی هر کدام رنگ دارند‌؛ به نظر من، نت «لا» آبی است، «ابوا» سبز است، «راست‌پنجگاه» طلایی است، «آواز اصفهان» نارنجی کم‌رنگ است و «شور» هم برای من سبز تلقی می‌شود.

در سال‌های اخیر اجراهایی از این دست با نام پرفورمنس در ایران اجرا شده است و بیشتر آن‌ها در گالری‌های خصوصی به مخاطبان هنر معاصر ایران ارائه شده‌اند. آخرین نمونه این کارها که حول مفهوم دو پهلو و پیچیده پرفورمنس اجرا می‌شود، پرفورمنس نادر مشایخی و هما ارکانی با عنوان «آفتابه لگن، هفت دست» بود.بعضی از منتقدان و مترجمان هنری این‌گونه آثار را که باب روز شده‌اند، مصادیقی از شارلاتانیسم هنری می‌دانند.

 

همچنین بخوانید:  سینمایی دیگر؛ آپاراتوس و تاریخ‌ها
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗