skip to Main Content
بزرگترین اعتراض بومیان برزیل
زمین سیاست کیوسک

بزرگترین اعتراض بومیان برزیل

دادگاه عالی برزیل به زودی قرار است حکمی صادر کند که وضعیت مالکیت زمین‌های آبا و اجدادی بومیان برزیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین مناسبت هزاران بومی برزیل منقوش به نشان و لباس بومی در بیرون ساختمان دیوان عالی – در برزیلیا- کمپ اعتراضی برپا کرده‌اند.
طی این دعوا، دادگاه عالی قرار است تصمیم بگیرد که آیا بومیان می‌توانند زمین‌های غصب‌شده‌ی پیش از سال ۱۹۸۸ – یعنی زمان تصویب قانون اساسی برزیل – را نیز می‌توانند از مالکین فعلی پس بگیرند یا نه. بومیان برزیل می‌گویند در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی بسیاری از زمین‌هایشان توسط مزارع تنباکو، معادن و چوب‌بری‌ها اشغال شده است، در مقابل دولت برزیل به دنبال این است که تا حق بومیان بر سرزمین‌هایشان را به حدود مصوب سال ۱۹۸۸ محدود نگاه دارد.
این دادگاه مشخصا با دعوی مردم حُکلِنگ (Xokleng) علیه دولت ایالت جنوبی برزیل، سانتا کاتارینا، آغاز شده است و اگر رای به نفع این گروه از بومیان صادر شود آن‌وقت ۸۰۰ پرونده‌ی دیگر نیز به جریان خواهد افتاد و بومیان زمین‌های بسیاری را باز پس می‌گیرند.
بر طبق اظهارات رهبر قبیله‌ی حُکلِنگ، بومیان پیش از سال ۱۹۸۸ مجبور به ترک زمین‌های خود شدند، تا از جان خود دربرابر شکارچیان انسان ملاکان بزرگ محافظت کنند: «آن‌ها برای جنازه‌ی ما قیمت گذاشته بودند، به افراد پول می‌دادند تا ما را بکشند و گوش‌های بریده‌ی ما را به عنوان سند مرگمان [برای ارباب‌هایشان] ببرند»
برطبق آخرین سرشماری برزیل، حدود ۹۰۰٬۰۰۰ بومی از ۳۰۵ قبیله در برزیل زندگی می‌کنند. سیاست‌های توسعه‌ی دولت فعلی برزیل، ژائیر بولسونارو، سرعت جنگل‌زدایی آمازون در سال‌های اخیر را افزایش داده است. بولسونارو در این سال‌ها با حمایت لابی قدرتمند کشاورزی در تلاش است تا از معدنکاری و کشاورزی در جنگل‌های آمازون مانع‌زدایی کند. لازم به ذکر است که این دعوی بومیان برزیل علیه دولت حمایت سازمان‌های محیط زیستی بین‌الملل از جمله صلح سبز را نیز به خود جلب کرده است.

همچنین بخوانید:  منفجر کردن غار ۴۶هزار ساله برای معدن‌کاری
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗