skip to Main Content
پروژه انتقال آب، رودخانه چالوس را هم خشک کرد
جامعه زمین کیوسک

برداشت غیراصولی بدون توجه به کاهش بارش‌ها

پروژه انتقال آب، رودخانه چالوس را هم خشک کرد

رودخانه چالوس یکی از رودهای دائمی استان مازندران است که پس از حرکت از سرچشمه در ارتفاعات طالقان و کندوان با طی مسیری ۷۲‌کیلومتری از شهر چالوس عبور کرده و به دریای خزر سرریز می‌شود که در روزهای اخیر خبر خشکی آن توسط یکی از کارشناسان منابع طبیعی منتشر شد.

هادی کیادلیری، عضو هیئت‌علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط‌ زیست دانشگاه علوم تحقیقات علت خشک‌شدن رودخانه چالوس را وجود سدهای انحرافی انتقال آب که برای تأمین آب کشاورزی در شرق مازندران ایجاد شده‌اند، دانست و این خشک‌شدن را مرگ رودخانه خروشان چالوس اعلام کرد. او تأکید کرد که این مسئله نمی‌تواند ناشی از خشک‌سالی باشد و انتقال آب چنین شرایطی را برای رودخانه چالوس رقم زده است.

سید‌اصغر مطهری، رئیس اداره محیط زیست شهرستان چالوس درباره خشک‌شدن رودخانه چالوس می‌گوید: براثر خشکی رودخانه چالوس از محل انحراف آب در شهرآرا به سمت پایین آب نداریم. در بالادست به رقم آنکه آب کمتر شده اما رودخانه آب دارد و این تصور که کل رودخانه چالوس خشک شده است، درست نیست.

مطهری می‌گوید به گفته کارشناسان میزان حجم و دبی رودخانه به‌طور‌کلی ۵۰ درصد کاهش یافته است و در ادامه توضیحاتی درباره سد انحراف آب که به نظر می‌رسد دلیل مهم‌تری از کاهش بارش در خشک‌سالی رودخانه چالوس باشد، ارائه می‌دهد: منطقه شهرآرا به سد انحراف آب معروف است و بیش از ۲۰ سال است که این سد در آنجا ایجاد شده و بخشی از حجم آب رودخانه را براساس مصوبه‌ای مربوط به همان سال‌ها به سمت نوشهر و نور منتقل می‌کنند که به بسته هراز معروف است.

همچنین بخوانید:  قربانيان كم‌آبی

مطهری در ادامه به خطی‌بودن برداشت آب براساس این مصوبه انتقاد کارشناسی دارد و توضیح می‌دهد: امسال که با کاهش شدید بارندگی مواجه بودیم، به تبع آن حجم آب رودخانه کاهش یافته‌ اما به همان میزانی که مصوب کرده بودند، از رودخانه برداشت می‌کنند و به کاهش آب رودخانه توجهی ندارند. درحالی‌که اولا انتقال آب بین‌حوضه‌ای نباید اتفاق بیفتد و این کارشناسی نیست که آب را از حوضه‌ای به حوضه دیگر انتقال دهیم؛ چراکه عوارض و عواقب خوشایندی نه برای حوضه‌ای که از آن آب برداشت می‌شود و نه برای حوضه‌ای که آب به آن انتقال پیدا می‌کند، دارد و باید در شرایط خاص و ویژه‌ای انتقال صورت گیرد و من این شرایط خاص و ویژه را برای این مناطق درک نمی‌کنم.

به گفته وی: برداشت از رودخانه‌ای مانند چالوس را که دبی و ظرفیت آبی آن از محل بارش‌های سالانه است، باید براساس ترسالی و خشک‌سالی همان سال برآورد کرد و برداشت انجام داد. نمی‌شود براساس یک مصوبه هر‌سال برداشت کرد. وقتی در سال جاری آورد رودخانه ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده، باید به همین میزان نیز برای برداشت عمل می‌شد و کمتر از ۵۰ درصد از مصوبه را اجرا می‌کردند. نباید عین مصوبه هر‌سال اجرا شود و توجهی به میزان بارش‌ها و دبی رودخانه نشود؛ به همین دلیل کاهش چشمگیری را در پایین‌دست و بالادست این سد مشاهده می‌کنیم.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان چالوس می‌گوید از جنوب شهر چالوس که مسیر ورود رودخانه است، شهرآرا، دارکلا و کل شهر چالوس و روستاهای اطراف آن از نعمت آب رودخانه محروم هستند و کشاورزی در این مناطق آسیب می‌بیند. اکنون اتصال دریا به رودخانه را از دست داده‌ایم و بسیاری از ماهی‌هایی که در اینجا زیست می‌کردند، از بین رفته‌اند و انقطاع اتصال آبی رودخانه به دریا یقیننا بر روی حیات آبزیان اثرگذار است که تأثیر آن در آینده مشخص خواهد شد.

همچنین بخوانید:  خسارت سخت زلزله سی‌سخت

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗