skip to Main Content
صد درصد مساحت کشور تحت تاثیرخشکسالی است
زمین کیوسک

گزارش مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران نشان می‌دهد:

صد درصد مساحت کشور تحت تاثیرخشکسالی است

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی «در پیش داشتن سال آبی نرمال خوش‌بینانه است به احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد در پاییز کم‌بارشی خواهیم داشت.»

صد درصد از مساحت برخی استان‌های کشور از جمله هرمزگان، کرمانشاه، همدان و چهارمحال و بختیاری تحت تاثیر پدیده خشکسالی قرار دارند. این یعنی مردم این استان‌ها با تبعات خشکسالی در ابعاد مختلف زندگی خود از وضعیت کشاورزی و دامداری تا آب شرب درگیر هستند. وضعیت در استان‌های دیگر هم چندان مطلوب نیست. شرایط سفره‌های آب زیرزمینی و مخازن سدها، وضعیت رودخانه‌ها و… همه مصادیقی هستند بر گسترش خشکسالی در تمام نقاط کشور. در روزهای اخیر گزارشی با عنوان «وضعیت خشکسالی کشور منتهی به خرداد ۱۴۰۰» از سوی مرکز پایش و مدیریت هوشمند کشاورزی ایران، وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده و وضعیت مساحت تحت تاثیر خشکسالی را در دوره یک ساله در ۳۰ استان کشور بررسی کرده است، نشان می‌دهد تقریبا ۱۰۰ درصد مساحت کل کشور با تبعات خشکسالی دست به گریبان است.

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص تبعات این پدیده می‌گوید: «هرچه زمان بروز پدیده خشکسالی طولانی‌تر شود آثار آن بیشتر نمایان می‌شود. آثار کم بارشی را در بلند مدت می‌توان در کشاورزی و چرخه هیدرولوژی مشاهده کرد. تداوم این شرایط می‌تواند در تامین انرژی‌ از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی بروز پیدا کند. این روند شاید در ابتدا چندان در زندگی مردم ملموس نباشد، چرا که با سدسازی‌های صورت گرفته آب شرب از طریق ذخیره سدها تامین می‌شود و شاید مردم چندان پدیده خشکسالی را لمس نکنند، به ویژه کسانی که در شهرها زندگی می‌کنند و همیشه آب از طریق لوله کشی منازل در دسترس آنهاست، شاید درک درستی از خشکسالی نداشته باشند. اما در روزهای اخیر شاهد هستیم که این پدیده به قدری پیش رفته است که زندگی اجتماعی و حتی روحی مردم را هم تحت تاثیر قرار داده است» وظیفه معتقد است خشکسالی به صورت خزنده و فراگیر می‌تواند به کل کشور سرایت کند و اثرات آن را می‌توان در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و کمیت و کیفیت محصولات و اختلال در معیشت و بیکاری‌های گسترده مشاهده کرد.

همچنین بخوانید:  صحرای افریقا برای اولین بار در چهل سال گذشته سفیدپوش شد

اما شرایطی که کشور امروز با آن روبه‌رو است، به یک باره حادث نشده است، احد وظیفه می‌گوید: «متوسط آمار بارش‌ها در ده سال گذشته نشان می‌دهد که اغلب نقاط کشور ما دچار خشکسالی در حد شرایط بحرانی هستند. درصد زیادی از کم‌بارشی را در بسیاری از استان‌ها به خصوص استان‌های بخش مرکزی و جنوب نیمه شرقی کشور شاهد هستیم. مفهوم این آمار این است که ما یک خشکسالی انباشته در طبیعت داریم که در طول سال‌های مختلف وجود داشته، بارش کمتر از حد نرمال بوده و طبیعت آنطور که باید سهم نرمال خود را دریافت نکرده است. اما مسئله دیگری که وجود دارد، این است که سیاست‌هایی که در زمینه تولید کشاورزی و خودکفایی در محصولات کشاورزی در پیش گرفتیم، سبب تشدید این پدیده شده و فشار مضاعفی بر سفره‌های زیرزمینی وارد کرده که نتیجه آن فرونشست زمین و مسائل دیگر است. برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای تا به حال چه در صنعت و چه در بارگذاری جمعیت و چه در کشاورزی در برخی موارد فاجعه‌بار بوده است. آثار این تصمیمات و برنامه‌ریزی‌ها را در محیط زیست شاهد هستیم. چاره این است که معقولانه فکر کنیم و برنامه‌هایی که طراحی و اجرا می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های موجود در طبیعت هر منطقه است و بار مضاعف به طبیعت تحمیل نکنیم.»

رئیس مرکز ملی خشکسالی با اشاره به اینکه موضوع آب امری نیست که بتوانیم در مقیاس بزرگ در آن تغییرات ایجاد کنیم، می‌گوید: «اگر در طبیعت مداخله کنیم، باید برای تامین آب مناطق خشک آب را منتقل کنیم که نتیجه آن همین اختلافاتی می‌شود که در حال حاضر بروز کرده است. این کار نه تنها موجب بهبود در منطقه هدف نمی‌شود که سرچشمه را هم به نابودی می‌کشاند. اما با عملیاتی کردن آمایش سرزمین می‌توان راهکارهای عقلانی‌تری در پیش گرفت. در حال حاضر اصول و مبانی آمایش سرزمین تنها به صورت کتاب منتشر شده و چندان مورد توجه تصمیم‌گیران نیست.»

همچنین بخوانید:  نمک دریاچه ارومیه؛ در چشم مردم، بر سفره بهر‌ه‌برداران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در خصوص شرایط بارش در فصول پیش رو می‌گوید: «برای فصل آینده و در کوتاه مدت به نظر می‌رسد کم‌بارشی‌های فصول گذشته را باز هم داشته باشیم. به احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد کم‌بارشی در پاییز آینده خواهیم داشت. اینکه سال نرمالی در پیش داشته باشیم خوش‌بینانه است. احتمال بالا بر این است که بارندگی‌ها کمتر از حد نرمال باشد و در حد سالهایی خواهد بود که بارندگی در کمترین حد است.»

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗