skip to Main Content
آب‌معدنی جایگزین رود‌های نابود شده؟
جامعه زمین کیوسک

انتقادات گسترده به کمپین‌های خیریه‌ای حین اعتراضات خوزستان

آب‌معدنی جایگزین رود‌های نابود شده؟

همزمان با اعتراضات مردم خوزستان، کمپین‌های خیریه برای خرید «آب معدنی» راه افتاده و مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است. یکی از معروف‌ترین این کمپین‌های خیریه که از سوی نرگس کلباسی راه‌اندازی شده، گویا تا کنون بیش از ۲ میلیارد تومان جمع‌آوری کرده است. خانم کلباسی در صفحه اینستاگرام خود گفته که ۸۰۰۰ شل ۶ تایی آب معدنی خریده و در حال انتقال آنها به ۱۹ روستاست و باقی مبالغ را به خرید مخازن آب اختصاص خواهد داد.

اگرچه افرادی که به چنین کمپین‌هایی کمک می‌کنند احتمالا به دنبال راه‌هایی برای همبستگی و کمک به مردم خوزستان هستند، اما منتقدان این کمپین خیریه می‌گویند که چنین کمپین‌هایی آدرس غلط می‌دهند و در واقع توجه‌ها را از ریشه‌های اعتراض مردم خوزستان منحرف کرده و به حاشیه می‌برند.

آنها می‌گویند مسئله آب خوزستان با فرستادن آب معدنی حل نمی‌شود، زیرا مشکل امروز نتیجه‌ی سیاست‌های اعمال‌شده در طول دهه‌هاست که منجر به از دست رفتن منابع آبی گسترده این استان، نابودی رودخانه‌ها، آلودگی و از بین رفتن منابع طبیعی شده است.

 

همچنین بخوانید:  در میان زشتی‌ها زیباترم

خشک شدن تالاب‌ها و رودخانه‌های خوزستان عواقب بسیاری داشته است، از جمله بلندشدن ریزگردها که باعث مشکلات تنفسی و گاه ناممکن شدن تردد در فضای بیرون می‌شود. و نیز آلودگی آب‌ آشامیدنی، نابودی حیوانات و گیاهان از جمله گاومیش‌های تالاب هورالعظیم. خصوصا که زندگی بخش بزرگی مردمان منطقه، به ویژه‌ عرب‌های استان، به زراعت، نخلستان‌ها و دام وابسته است.

همه اینها در حالی‌ست که خوزستان در هلال حاصلخیز جای گرفته و بخشی از بهترین آب و خاک موجود روی کره زمین را دارد. بیش از یک میلیون هکتار از خاک آن قابل کشاورزی بوده و در طول فصل‌های سرد سال تامین‌کننده محصولاتی بسیار مهم برای کشور بوده است. اما با خشک‌شدن رودخانه‌ها، این وضعیت دگرگون شده است.  انتقال آب به استان‌های دیگر، سدسازی‌های بی‌رویه، و ساخت‌و سازهای ناشی از استخراج نفت و … برخی از عوامل موثر در وضعیت کنونی خوزستان‌اند.

به این ترتیب، منتقدان می‌گویند خیریه‌های جمع‌آوری پول که دقیقا در زمان بالاگرفتن اعتراض‌ها و سرکوب مردم خوزستان دست به کار شده‌اند، صورت مسئله اصلی را پاک می‌کنند و به جای آنکه تمرکز و فشار را بر تغییر سیاست‌های کلان بگذارند، با ارائه راه‌حل‌هایی کوتاه‌مدت و کم‌فایده موضوع اصلی را به حاشیه می‌برند.

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗