skip to Main Content
«زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری خوزستان در حال نابودی‌ست»
جامعه کیوسک

«زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری خوزستان در حال نابودی‌ست»

یکی از فعالان حوزه گردشگری می‌گوید سیاست‌های اشتباه پیرامون تامین حق‌آبه هورالعظیم و رودخانه‌های دیگر، سدسازی‌ها و طرح‌هایی مانند انتقال آب کارون، زندگی عادی مردم در خوزستان را طاقت‌فرسا کرده و در حال نابودی زیرساخت‌های اقتصادی و گردشگری این استان است.

باسم حمادی گفته میراث ناملموس خوزستان تحت‌تأثیر خشک شدن هورالعظیم قرار گرفته است؛ «هورالعظیم یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کشور خشک شد. شهرهای ما دور آب ایجاد شده‌اند. فرهنگ مردم عرب خوزستان برگرفته از آب است. ما موسیقی خود را از آب می‌گیریم. ساز ما از نی ساخته می‌شود. مضیف سازه‌ای است که ۶ هزار سال قدمت دارد و از نی ساخته می‌شود. مردم حاشیه هور، دامپروری می‌کنند. صنعتگران سال‌هاست که بوریا بافی داشته‌اند اما دیگر نمی‌توانند تولید داشته باشند. صید و صیادی به خوبی انجام می‌شد اما الان همین صیادی که یکی از فرهنگ‌های مردم هورنشین است نیز از بین رفته است. دو سال پیش ما را سیل برد حالا چه شده که در مدت دو سال داریم از تشنگی می‌میریم؟ مردم هورنشین الان مهاجرت کرده و به شهرها رفته‌اند».

وی ضمن انتقاد از سیاست‌های وزارت نیرو گفته «الان آب پشت سد داریم اما مافیای آب و مدیریت غلط موجب شده تا حقابه را ندهند. انتقال آب کارون به فلات مرکزی اشتباه است. سی و سه پل از آب کارون پر می‌شود ما دوست داریم مردم آب بخورند اما نه اینکه برای کارخانه‌ها و شرکت‌ها مصرف شود. این شرکت‌ها باید در جایی قرار می‌گرفتند که آب‌های آزاد وجود دارد. چرا ما تشنه باشیم اما شرکت‌ها آب داشته باشند؟ در دهه ۵۰ طرح آمایش سرزمین توسط فرانسوی‌ها انجام شده بود و گفته بودند که صنایع فولاد باید در کنار بنادر و آب باشد اما متأسفانه آن سند اجرا نشد».

همچنین بخوانید:  گرد و غبار این بار در بندرعباس
یک نظر
  1. متاسفانه وزارت نیرو در طی دهه های گذشته مجری آمال وآروزهای سیاستمداران ولابی های قدرت بوده أست !اصولا یکی از علل فجایع زیست محیطی ،همین سیاستهای جناحی وقومی رییس جمهورها و کانون های قدرت بوده أست !؟بطوریکه بعضی از رییس جمهور های قبلی با توجه به اصلیت خویش سعی نمودند ،فارغ از هر گونه نگاه کارشناسی امکانات را به شهرهای خویش انتقال دهند! اگر بخاطر داشته باشید یکی از آنها که بسیار هم ادعای کارشناسی دارند؛ می فرمودند؛مگر خدا زمین بدون آب نیز می آفریند!!!؟؟؟ .
    یکی از علل اصلی حیف شدن منابع ودرآمدهای کشور و نرسیدن به رشد صنعتی وپایدار را باید در همین سیاستهای غلط سیاستمداران دانست !؟بطور مثال ،احداث سدهای بیشمار در حوزه دریاچه ارومیه وخشک شدن دریاچه و در نهایت میلیاردها تومان هزینه در جهت انتقال آب از حوضه های دیگر در جهت جلوگیری از خشک شدن دریاچه !!! همین اتفاق در هورالعظیم بخاطر اکتشاف نفت افتاده وسپس هزینه های میلیاردی در مالچ پاشی ودرختکاری جهت کنترل فرسایش بادی افتاده أست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗