skip to Main Content
جنگل‌های نارک گچساران چهار روز است که می‌سوزند
زمین کیوسک

جنگل‌های نارک گچساران چهار روز است که می‌سوزند

برآورد اولیه از میزان خسارات وارده ناشی از آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع «نارک» گچساران بیش از ۴۰۰ هکتار است.

به گفته آرش نیکخو، فعال محیط زیستی: «با توجه به اینکه وزش باد شدید داشته ایم، چهار روزه آتش ادامه دارد و برخی از محیط ها صاف و هموار بوده تاکنون برآورد اولیه حاکی از اینست که بیش از ۴۰۰ هکتار این آتش سوزی به جنگل‌ها و مراتع استان در شهرستان گچساران خسارت زده است. به نظر می‌رسد آتش جنگل‌های «نارک» گچساران از کنترل استان کهگیلویه و بویراحمد خارج شده است. آتش که از ساعت ۲۳ پنجشنبه شروع شده، به منطقه حفاظت شده خامی هم رسیده است. علت تعداد زیاد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان کهگیلویه و بویراحمد بخاطر قاچاق ذغال و چوب است.»

عیسی کلانتری پارسال در واکنش به خبر آتش‌سوری‌های مکرر در جنگلها و مناطق حفاظت شده غرب کشور گفته بود: «آتش‌سوزی جنگل‌ها عادی است و مردم را نباید نگران کنیم.»

تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان‌دهنده غالب بودن نقش عامل انسانی در وقوع این آتش‏‌سوزی‌‏ها است. یعنی حاکمیت نتوانسته‌ در زمینه حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم وابسته به جنگل‌ها و مراتع، اقدامات اثرگذاری داشته باشد. برخوردهای متناقض دولت در بیرون راندن عشایر و ساکنان بومی جنگل‌ها در قالب طرح‌های تعادل دام و مرتع و قرق و در مقابل، واگذاری همان اراضی به سرمایه‌داران غیربومی در قالب بهره‌برداری از معدن، اعتماد روستاییان و عشایر محلی را به حاکمیت سلب کرده است.

 

همچنین بخوانید:  مقاله یک ربات در گاردین منتشر شد
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗