skip to Main Content
اسلایدر زمین

پیامی به غرب از آمازون

تمدن شما در حال کشتن زمین است

نمونته نگومو یکی از رهبران قبیله‌های واورانی در منطقه آمازون در نامه‌ای به نه کشور آمازون در آمریکای جنوبی درباره ادامه حیات کره زمین هشدار می‌دهد.

نمونته در ابتدای نامه خود می‌نویسد:

«جنگل‌ آمازون خانه من است. من این نامه را برای شما می‌نویسم به این دلیل که آتش همچنان در حال درنوردیدن «آمازون» است. برای اینکه کمپانی‌ها در حال ریختن نفت به رودخانه‌های ما هستند. شرکت‌های معدنی در حال دزدی طلا هستند (این کار را ۵۰۰ سال است که می‌کنند) و در پی خود حفره‌های بزرگ و مواد سمی بر جای می‌گذارند. دزدان زمین درختان کهن جنگل را می‌برند تا زمین مسطح برای گله‌ها و کشاورزی فراهم کنند تا سفیدها بتوانند غذا بخورند. سالمندان ما از ویروس کرونا می‌میرند در حالی که شما قدم‌های بعدی خود را برای بریدن درختان ما برای به حرکت انداختن اقتصادی که هیچگاه بهره‌اش به ما نرسیده برنامه‌ریزی می‌کنید.»

نمونته ادامه می‌دهد:

«در هرکدام از صدها زبان مختلفی که در آمازون صحبت می‌شود ما یک لغت برای شما داریم – بیگانه. در زبان من واوتددو این لغت ‍”کواری” است. این لغت معنی بدی ندارد اما شما به آن معنی بدی داده‌اید. برای ما این لغت یعنی: انسان‌های سفیدی که خیلی کم در مورد قدرت بزرگی که در اختیار دارد و آسیبی که به واسطه‌آن ایجاد می‌کند می‌داند.»

«برای ما هزاران سال طول کشید تا جنگل آمازون را بشناسیم. برای اینکه با راه‌ها و اسرار آن آشنا شویم و بتوانیم در آن زندگی کنیم. مردم من در واورانی شما را تنها ۷۰ سال است که می‌شناسد. ما به سرعت یاد می‌گیریم و شناختن شما «سفیدها» به پیچیدگی جنگل‌ استوایی نیست.»

«در هرکدام از صدها زبان مختلفی که در آمازون صحبت می‌شود ما یک لغت برای شما داریم – بیگانه. در زبان من واوتددو این لغت ‍”کواری” است. این لغت معنی بدی ندارد اما شما به آن معنی بدی داده‌اید. برای ما این لغت یعنی: انسان‌های سفیدی که خیلی کم در مورد قدرت بزرگی که در اختیار دارد و آسیبی که به واسطه‌آن ایجاد می‌کند می‌داند.»

«هنگامی که شما می‌گویید آمازون نمی‌سوزد ما نیازی به عکس‌های ماهواره‌ای نداریم تا نشان دهیم شما اشتباه می‌کنید؛ ما در حال تنفس دود درختان “ارکاردی” هستیم که نیاکان ما صدها سال قبل کاشتند. هنگامی که شما می‌گویید به سرعت در حال یافتن راهی برای گرمایش زمین هستین در حالی که به ساختن اقتصاد جهانی بر پایه استخراج منابع و آلودگی هستید، ما می‌دانیم که شما دروغ می‌گویید برای اینکه ما نزدیکترین به زمین هستیم و صدای ضجه‌های آن را می‌شنویم»

آتش‌افروزی غیرقانونی در آمازون در ایالت پارا در برزیل
همچنین بخوانید:  بانک‌های بزرگ جهان در تخریب جنگل‌های استوایی نقش دارند

نمونته در ادامه می‌گوید:

«من هیچگاه شانس رفتن به دانشگاه و تبدیل شدن به یک دکتر، وکیل، سیاستمدار یا محقق شدن را نداشتم. نیاکان من معلمان من هستند. جنگل معلم من است. من به حد کافی آموخته‌ام (من دوش به دوش برادران و خواهران بومی‌ام در اقصی نقاط جهان حرف می‌زنم) تا بدانم که شما راه خود را گم کرده‌اید و شما در دردسر افتاده‌اید (با اینکه هنوز کامل این را درک نمی‌کنید) و دردسر شما خطری است برای همه گونه حیات در زمین. شما «سفیدها» تمدن خود را به ما اجبار کردید و اکنون ببینید به کجا رسیده‌ایم: یک پاندمی جهانی، بحران اقلیمی، انقراض گونه‌های حیاتی و فقر روحی که همه این بحران‌ها را گسترش می‌دهد. در تمام این سال‌های دزدی و دزدی و دزدی از زمین‌های ما، شما نه شهامت، نه کنجکاوی و نه احترام کافی داشتید تا ما را بشناسید. تا درک کنید ما چگونه می‌بینیم، فکر می‌کنیم، احساس می‌کنیم و ما چه در مورد حیات بر روی کره زمین می‌دانیم.»

نمونته در پایان نامه خود می‌نویسد:

«اکنون آغاز صبح در آمازون قبل از تابیدن اولین اشعه‌های نور: زمانی که ما در آن آرزوهامان و اصلی‌ترین افکارمان را بیان می‌کنیم. من به همه شما می‌گویم: زمین از شما انتظار ندارد که نجاتش دهید. او می‌خواهد که شما به او احترام بگذارید و ما مردم بومی نیز چنین انتظاری از شما داریم.»

گفتنی است که پیش از این میدان از نتایج تحقیقی خبر داده بود که نقش غالب کشورهای غربی در بحران گرمایش زمین را نشان میداد. بر اساس این تحقیق اگر میزان جمعیت کشورها و سهم‌شان از مصرف جهان را به حساب بیاوریم با محاسبات هکل آمریکا به تنهایی مسئول ۴۰% بحران گرمایش زمین است و پس از آن اتحادیه اروپا با ۲۹% در جایگاه دوم قرار دارد. جهان جنوب که شامل آسیا سوای ژاپن، آفریقا و آمریکای لاتین میشود کمتر از ۸% تا به امروز در گرمایش زمین نقش داشته است.

Back To Top
🌗