skip to Main Content
روند افزایش دما در ایران فراتر از متوسط جهانی است
زمین کیوسک

روند افزایش دما در ایران فراتر از متوسط جهانی است

رییس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی گفته «بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که روند گرمایش و افزایش دما در ایران فراتر از متوسط جهانی است». احد وظیفه توضیح داده «میانگین سالانه دما در کره زمین تا ۱/۲ درجه سلسیوس نسبت به متوسط دما در عصر قبل از صنعتی شدن جهان افزایش یافته است؛ اما میانگین دمای سالانه ایران در ۱۰ سال اخیر تا ۲ درجه سلسیوس بیشتر از متوسط ۱۰ ساله در ۵ دهه قبل است. در بهار و زمستان گذشته دمای متوسط کشور حدود ۲ تا ۳ درجه سلسیوس بیش از میانگین بلندمدت و در برخی مناطق مانند شمال غرب کشور، افزایش دما بین ۳ تا ۶ درجه سلسیوس بود».

این مقام مسئول می‌گوید «افزایش دما در بهار امسال و زمستان سال گذشته به خوبی حتی برای افراد عادی جامعه هم محسوس بود و زمستان و بهار گرمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کردند؛ از طرفی، کمبود قابل ملاحظه و جدی بارش سبب کاهش رطوبت و خشک‌تر شدن سطح زمین و ضعیف‌تر شدن رویش و پوشش گیاهی شد و همین امر پتانسیل افزایش دمای محیط نسبت به میانگین را بالاتر می‌برد».

نقشه پیش‌بینی بی‌هنجاری دمای پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور از وضعیت ۴‌ ماه آینده نشان می‌دهد که بیشترین افزایش دما در منطقه کویری استان‌های یزد و کرمان، سیستان‌ و بلوچستان، فارس، خراسان شمالی، آذربایجان‌غربی و کردستان رخ می‌دهد. همچنین نقشه پیش‌بینی بی‌هنجاری بارش ۴ ماه آینده نیز مشخص می‌کند همه استان‌های البرزی و زاگرسی با کاهش چشمگیر بارش تا پایان تابستان ۱۴۰۰ مواجه باشند.

همچنین بخوانید:  چرا باید درمورد گرمایش زمین صحبت کنیم؟
0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
🌗